Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://dspace.oneu.edu.ua/jspui/handle/123456789/11142
Назва: Формування складових конкурентоспроможності потенціалу підприємства
Інші назви: Формирование составляющих конкурентоспособности потенциала предприятия
Component formation of competitiveness in enterprise potential
Автори: Салавеліс, Д.Є.
Салавелис, Д.Е.
Salavelis, D.E.
Бібліографічний опис: Салавеліс Д. Є. Формування складових конкурентоспроможності потенціалу підприємства : дис. ... кан. екон. наук : 08.00.04: захищена 02.09.19 / Д.Є. Салавеліс; Одес. нац. екон. ун-т. – Одеса, 2019. – 248 с.
Дата публікації: 2019
Видавництво: Одеський національний економічний університет
Ключові слова: конкурентоспроможність
потенціал підприємства
формування складових
оцінка
аналіз
прогноз
оптимізація
бенчмаркинг
конкурентоспособность
потенциал предприятия
формирование составляющих
оценка
анализ
прогноз
оптимизация
бенчмаркинг
competitiveness
enterprise potential
сomponent formation
estimation
analysis
prognosis
optimization
benchmarking
08.00.04 економіка та управління підприємствами (за видами економічної діяльності)
дисертація
Короткий огляд (реферат): У дисертації вирішена наукова задача щодо вдосконалення теоретико- методичних підходів до формування конкурентоспроможності потенціалу підприємства та розроблено на цій основі рекомендації по її підвищенню. Об'єктом дослідження є процеси управління конкурентоспроможністю потенціалу підприємства з метою її підвищення в ринкових умовах. Предметом дослідження є сукупність теоретико-методичних підходів і прикладних основ аналізу конкурентоспроможності потенціалу підприємства з метою її підвищення та формування конкурентних переваг Сформульовано сутність поняття конкурентоспроможності потенціалу підприємства. Систематизовано теоретичні підходи до формування складових конкурентоспроможності потенціалу підприємства та визначено методичний інструментарій аналізу. Проаналізовано стан ринку бетону в умовах конкуренції і сформульовано концептуальний підхід до оцінки конкурентоспроможності потенціалу респондентів дослідження. У дисертації застосовано технологію пакету «STATISTICA» і виконано рішення задачі оптимального розподілу потенціалу підприємства. Виконано аналіз індексів конкурентоспроможності. Аналіз конкурентоспроможності досліджуваних підприємств дозволив визначити вектор їх розвитку
В диссертации решена научная задача по совершенствованию теоретико- методических подходов к формированию конкурентоспособности потенциала предприятия и на этой основе разработаны рекомендации по ее повышению. Объектом исследования являются процессы управления конкурентоспособностью потенциала предприятия с целью ее повышения в рыночных условиях. Предметом исследования является совокупность теоретико-методических подходов и прикладных основ анализа конкурентоспособности потенциала предприятия с целью ее повышения и формирования конкурентных преимуществ. Сформулирована сущность понятия конкурентоспособности потенциала предприятия. Систематизированы теоретические подходы к формированию составляющих конкурентоспособности потенциала предприятия и определены методический инструментарий анализа. Проанализировано состояние рынка бетона в условиях конкуренции и сформулирован концептуальный подход к оценке конкурентоспособности потенциала респондентов исследования. В диссертации применена технология пакета «STATISTICA» и выполнено решение задачи оптимального распределения потенциала предприятия. Выполнен анализ индексов конкурентоспособности. Анализ конкурентоспособности исследуемых предприятий позволил определить вектор их развития
The dissertation deals with the scientific problem of improving the theoretical and methodological bases regarding to the definition and realization of component formation of competitiveness in enterprise potential. The object of research is the processes of managing the competitiveness of the enterprise potential in order to increase it in market conditions. The subject of research is a set of theoretical and methodological approaches and engineering bases of the analysis of competitiveness of the potential in enterprise with the purpose to increase and formate competitive advantages. Theoretical approaches to determine and realize the competitiveness of the enterprise potential are the following: the essence of the concept of competitiveness of the enterprise potential is formulated and such a unified definition is proposed, which characterizes its ability to withstand competition in development strategies. The methodical toolkit for competitive analysis of the enterprise potential is determined. The essence of theoretical approaches to the analysis of the competitiveness of enterprise potential, which are consistent with the industry specificity of concrete producers are formulated taking into account the range of components of their competitiveness. The importance of concrete producers in the economy of Ukraine is emphasized and a conceptual scheme of potential competitive analysis is developed within the framework of their functioning in the marketeconomic and institutional environment. The dissertation identifies domestic producers of concrete-respondents of research (LLC «Comfort-LV», LLC «Hi-Raise Constructions Holding», Odessa Branch of LLC with AI «Dyckerhoff (Ukraine)», PP «Construction industry», LLC «West», LLC «Element»), which hold a significant market share in Odessa and Odessa region, control 92.8% of the concrete market segment according to 2015-2017. Both the conceptual approach to the assessment of the competitiveness of the respondents’ research potential was applied and the systematic analytical procedures in the system of the concept of the enterprise ACP (Assessment of Competitive Potential) have been applied. «STATISTICA» technology has been applied. The graphical capabilities of the package allowed the author to determine basic, optimistic, pessimistic scenarios of finding competitiveness reserves as a result of computer interpretation of interval forecast of enterprise potential. The author has systematized the mechanism of forecasting; a time horizon that ensures forecast accuracy; the scenarios to find reserves for improving the level of competitiveness are analyzed; indicators of competitiveness are predicted. For concrete manufacturers, a new scheme with object-oriented base of forecast analysis has been chosen to increase the competitiveness ,which unlike the existing schemes of analysis, will not only allow to investigate dynamics of indicators but also the forecast line (forecast) and its boundary values, optimistic (upper) and pessimistic (lower) forecasts at the level of 90% of reliability. In the dissertation the mathematical solution to the problem of optimal distribution of the potential enterprise has been formed with the use of the optimization process. The algorithm for solving the problem has been appealed to analyze the optimal values of competitive indices of enterprise potential in the form of graphs. Comparison of competitiveness indices before and after the optimization process was performed, which showed the dynamics of enterprise potential development. The analysis of the competitiveness of these enterprises made it possible to determine the vector of development and economic effect in terms of component potentials. In the dissertation the methodical basis of introduction of consulting support of benchmarking in potential enterprise is formed. The result of research through consulting support of benchmarking is the formation, improvement or change of the strategy of increasing the competitiveness of the enterprise potential. This conceptual approach involves solving the problem of optimizing the enterprise potential and consulting support of benchmarking, was appealed to formulate a business decision on construction of a concrete production plant at the enterprise of Odessa Branch of LLC with AI «Dyckerhoff (Ukraine)». Measures developed to approve the results of the implementation of the concept on the system of ACP of the enterprise made it possible to obtain an economic effect of the amount of UAH 3173,31 thousand, tat's to say to increase the market share by 3%; to increase the competitive indices of Odessa Branch of LLC with AI «Dyckerhoff (Ukraine)» through the realization of reserves by increasing the potential competitiveness in terms of marketing by 51.43%, organizational by 37.29%, organizational by 37.29%. Thus, production capacity reserves have decreased significantly. Significance of the concept of enterprise OKP shows the obtained economic effect.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://dspace.oneu.edu.ua/jspui/handle/123456789/11142
Інші ідентифікатори: УДК 339.137.2:330.341.1
Розташовується у зібраннях:Дисертації
Кафедра економіки підприємства та організації підприємницької діяльності

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Дисертація Салавеліс.pdf692,7 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.