Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://dspace.oneu.edu.ua/jspui/handle/123456789/11279
Повний запис метаданих
Поле DCЗначенняМова
dc.contributor.authorАвдієнко, Я.А.-
dc.contributor.authorАвдиенко, Я.А.-
dc.contributor.authorAvdiyenko, Ya.A.-
dc.date.accessioned2020-04-07T20:43:25Z-
dc.date.available2020-04-07T20:43:25Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifierУДК 339.138 (075.8)-
dc.identifier.citationАвдієнко Я. А. Субконтрактація як форма маркетингової діяльності промислових підприємств: автореф. канд. екон. наук : 08.00.04 «Економіка та управління підприємствами (за видами економічної діяльності)» / Я. А.. Авдієнко – Одеса, 2018. – 25 с.ru_RU
dc.identifier.urihttp://dspace.oneu.edu.ua/jspui/handle/123456789/11279-
dc.description.abstractДисертаційну роботу присвячено вирішенню наукового завдання розроблення теоретичних і методичних засад застосування субконтрактації в сучасних умовах розвитку економіки. Удосконалено поняття «субконтрактація», яке, в порівнянні з попередніми тлумаченнями, враховує зміни ринку в умовах цифрової економіки та базується на інформаційнокомунікаційних технологіях. Розвинуто класифікаційні ознаки субконтрактних відносин прийнятих в сучасних міжнародних бізнесмоделях, які включили додаткову ознаку – «використання учасниками субконтрактації інформаційних технологій». На основі комплексу економічних показників, використовуючи кластерний аналіз і картографічний метод, запропонована методика вибору промислових регіонів, в яких є потенціал для формування субконтрактаційних відносин між промисловими підприємствами. З урахуванням промислового потенціалу міста висунуті і обґрунтовані гіпотези створення Центру субконтрактації як інфраструктурної організації з надання маркетингових послуг. Запропоновано методичні основи визначення економічного ефекту від впровадження субконтрактації для підприємствучасників Центру, які раніше не враховували витрати на маркетинг.ru_RU
dc.description.abstractДиссертационная работа посвящена решению научной задачи разработки теоретических и методических основ применения субконтрактации в современных условиях развития экономики. Усовершенствовано понятие «субконтрактация», которое, по сравнению с предыдущими толкованиями, учитывает изменения рынка в условиях цифровой экономики и базируется на информационно-коммуникационных технологиях. Исследованы классификационные признаки субконтрактных отношений принятых в современных международных бизнес-моделях, предложен дополнительный признак – р«использование участниками субконтрактации информационных технологий». На основе комплекса экономических показателей, используя кластерный анализ и картографический метод, предложена методика выбора промышленных регионов, в которых есть потенциал для формирования субконтрактационных отношений между промышленными предприятиями. С учетом промышленного потенциала города выдвинуты и обоснованы гипотезы создания Центра субконтрактации как инфраструктурной организации по предоставлению маркетинговых услуг. Предложены методические основы определения экономического эффекта от внедрения субконтрактации для предприятий-участников Центра, которые ранее не учитывали затраты на маркетинг-
dc.description.abstractThe dissertation is devoted to solving the scientific problem of elaboration theoretical and methodical principles of subcontracting in modern conditions of economic development. The urgency of innovative forms application FOR management of industrial enterprises in the conditions of globalization, economic crisis and competition growth on local and international markets is substantiated. A competitive analysis of the production cooperation main forms was carried out, the role of subcontracting and the necessity of its adaptation in modern market conditions was identified. Among the authors there is no unanimity about the essence of the "subcontracting" concept in the modern economy, the algorithm for calculating economic efficiency from the implementation of this industrial cooperation method is not sufficiently elucidated, and also there are no developments regarding the marketing component that becomes one of the main in the current market in the infrastructure provision of subcontract relationships. The concept of "subcontracting" has been improved, in comparison with previous interpretations, this definition takes into account market changes in the digital economy and is based on information and communication technologies. A chain of preferences for a subcontractor and contractor who applies a subcontract is represented. The world experience of subcontracting relations in the countries of Europe, America and Japan is analyzed, the future own vector of subcontracting development for Ukrainian business are defined due to modern classifications and classification marks. Classification features of subcontracting relations adopted BY modern international business models are developed, an additional feature - "USING of information technologies by subcontracting participants " is included. Thanks to international experience in the implementation of subcontracting, the establishment of links between different companies, the use of scientific and technological progress and new communication opportunities, there is a chance to restore the potential of enterprises on a new technological basis and ensure the transition to the release of modern competitive products. To confirm the appropriateness of subcontracting in Ukraine, the authors analyzed the economic indicators of the various industrial enterprises activities in Ukraine in general for 2013-2017. The problem of reviving positive tendencies in the development of the machine-building industry on a new technological basis and using digital technologies IS arisen. To identify industrialized regions with accumulation of enterprises and the greatest potential for the development of subcontracting relations, large-scale industrial enterprises in 24 regions of Ukraine were structured on the basis of a socio-economic development indicators set. The method of selecting industrial regions based on a group of economic indicators is proposed, cluster analysis and cartographic method, which has the potential for forming subcontracting relations between industrial enterprises are applyed. The in-depth analysis of the combined clustering results on the base of socio-economic indicators the allocation of 3 clusters of industrial enterprises that could become potential participants in subcontracting relations with the corresponding economic potential are allowed: "industrial giants", "strong positioners", "kids". Each cluster is characterized by a specific structure of enterprises in size and reflects the features of the subcontracting functioning. As the Odessa region is included in the cluster of most industrialized regions of Ukraine, it is expedient to organize an infrastructure unit that would allow improvement the efficiency of the industrial enterprises activity. The methods, principles and possibilities of subcontracting centers financing with the help of international investors are described. A summary of the possible international investors of the Subcontracting Centers is presented. The hypotheses concerning creation of possible variants of the Center of subcontracting as an infrastructure unit, taking into account the industrial potential of the city are put forward. The theoretical and methodological foundations of Subcontracting Center organization, the organizational structure, the principle and the scheme of its work are proposed. The basics of the Center for subcontracting within the framework of the grant programs implementation supporting the development of entrepreneurship in Ukraine, which are funded by the EU, are proposed. Target groups that may be interested in creating a Subcontracting Center are specified. The marketing functions necessary for the functioning of the Center are described. The synergistic effect from subcontracting is shown.-
dc.language.isoukru_RU
dc.publisherОдеський національний економічний університетru_RU
dc.subjectкоопераціяru_RU
dc.subjectсубконтрактаціяru_RU
dc.subjectмаркетингru_RU
dc.subjectінформаційні комунікаційні технологіїru_RU
dc.subjectцифрова економікаru_RU
dc.subjectкооперацияru_RU
dc.subjectсубконтрактацияru_RU
dc.subjectмаркетингru_RU
dc.subjectинформационные коммуникационные технологииru_RU
dc.subjectцифровая экономикаru_RU
dc.subjectcooperationru_RU
dc.subjectsubcontractingru_RU
dc.subjectmarketingru_RU
dc.subjectinformation communication technologiesru_RU
dc.subjectdigital economyru_RU
dc.subject08.00.04 економіка та управління підприємствами (за видами економічної діяльності)-
dc.titleСубконтрактація як форма маркетингової діяльності промислових підприємствru_RU
dc.title.alternativeСубконтрактация как форма маркетинговой деятельности промышленных предприятийru_RU
dc.title.alternativeSubcontracting as a form of industrial enterprises marketing activityru_RU
dc.typeAutoreferatesru_RU
Розташовується у зібраннях:Автореферати
Кафедра маркетингу та міжнародної логістики

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Авдієнко Я.А..pdf654 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.