Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://dspace.oneu.edu.ua/jspui/handle/123456789/13359
Повний запис метаданих
Поле DCЗначенняМова
dc.contributor.authorОнищенко, Ю.І.-
dc.contributor.authorOnyshchenko, Yu.-
dc.date.accessioned2021-10-10T10:28:03Z-
dc.date.available2021-10-10T10:28:03Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.citationОнищенко Ю. І. Методологічне підґрунтя до формування бізнес-моделі банку / Ю. І. Онищенко // Науковий вісник Одеського національного економічного університету. – Одеса : ОНЕУ, 2021. – № 5-6 (282-283). – С. 27-33.en_US
dc.identifier.urihttp://dspace.oneu.edu.ua/jspui/handle/123456789/13359-
dc.description.abstractУ статті досліджено розвиток теоретичної думки щодо розуміння сутності поняття «бізнес-модель». Виділено три теоретичні підходи до трактування даного поняття: структурно-логічного, системного та стратегічного. При структурно-логічному підході бізнес-модель визначається як концептуальний інструмент (схема), що дозволяє описати логіку створення та отримання цінності (вартості) на фірмі. Системний підхід базується на визначенні бізнес-моделі як системи, що проявляється у компонентах та пов’язаними з ними процесами та відносинами. Стратегічний підхід зазнав найменшого поширення та передбачає, що формування бізнес-моделі пов’язано із стратегією фірми та є її відображенням. Доведено, що зазначені підходи при розробці бізнес-моделі банку можуть доповнювати один одного, однак необхідно враховувати основні елементи їх формування. Надано висновки щодо необхідності визначення місії банку як основи формування його бізнес-моделі.en_US
dc.description.abstractIntroduction. In recent years, banks have made significant investments in the financial technology development, which reflects their expectations for significant changes in the banking sector. Increasing the pace of financial technology implementation in the bank activity is gradually leading to changes and complicating of their business models. And the viability of banks' business models will determine future of these banks in the next 10 years. Purpose.The purpose of the study is the substantiation of theoretical bases of bank business model formation on the basis of bank mission. The object of the research is the processes of bank business model formation with understanding of main basic elements of this proccess. Results. In the article the development of theoretical thoughts in understanding the essence of the concept "business model" has been researched. There are three theoretical approaches to the interpretation of this concept: structural-logical, systemic and strategic. In the structural-logical approach, business model is defined as conceptual tool (scheme) that allows to describe the logic of creating and obtaining value in the firm. The systemic approach is based on the definition of business model as system that manifests in components and related processes and relationships. The strategic approach assumes that business model formation is related to the strategy of the firm and is its reflection. It is proved that these approaches can complement each other in the bank business model formation, but it is necessary to take into account the main elements of this process. It is justified that the key role in the formation of effective business model plays bank mission. Conclusions. With the development of the digital economy, business processes in the financial market are accelerating, which requires the search for new tools of strategic management and planning, one of which may be the " bank business model" in the case of its clear formalization at the legislative level. For most domestic banks, it is possible to clearly trace the construction of the chain "mission → purpose of the bank → strategic goal", but business model hasn`t been used yet, and has been identified with the bank development strategy.-
dc.language.isouken_US
dc.publisherОдеський національний економічний університетen_US
dc.subjectбанкen_US
dc.subjectбізнес-модельen_US
dc.subjectбізнес-модель банкуen_US
dc.subjectмісіяen_US
dc.subjectмета діяльностіen_US
dc.subjectстратегічна метаen_US
dc.subjectbanken_US
dc.subjectbusiness modelen_US
dc.subjectbusiness model of the banken_US
dc.subjectmissionen_US
dc.subjectactivity purposeen_US
dc.subjectstrategic goalen_US
dc.titleМетодологічне підґрунтя до формування бізнес-моделі банкуen_US
dc.title.alternativeMethodological basis for the bank business model formationen_US
dc.typeArticleen_US
dc.identifier.doi10.32680/2409-9260-2021-5-6-282-283-27-33-
Розташовується у зібраннях:Кафедра банківської справи
№ 5-6 (282-283)

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
27-33.pdf470,08 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.