Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://dspace.oneu.edu.ua/jspui/handle/123456789/13400
Назва: Виноградарство як перспективний напрям розвитку агробізнесу
Інші назви: Viticulture as a prospective direction of agrobusiness development
Автори: Сментина, Н.В.
Smentyna, N.
Бібліографічний опис: Сментина Н. В. Виноградарство як перспективний напрям розвитку агробізнесу / Н. В. Сментина // Науковий вісник Одеського національного економічного університету. – Одеса : ОНЕУ, 2021. – № 7-8 (284-285). – С. 123-129.
Дата публікації: 2021
Видавництво: Одеський національний економічний університет
Ідентифікатор DOI: 10.32680/2409-9260-2021-7-8-284-285-123-129
Ключові слова: виноградарство
агробізнес
урожайність
додана вартість
кооперативні відносини
viticulture
agribusiness
yield
value added
cooperative relations
Короткий огляд (реферат): У статті висвітлені аналітичні та прикладні аспекти функціонування галузі виноградарства як перспективного напряму агробізнесу. Проаналізовано сучасний стан галузі, визначені основні тенденції, які властиві обсягам виробництва продукції, динаміці урожайності, обсягам експорту та імпорту. Обґрунтовано перспективність світового ринку для українських виробників продукції. Доведено, що галузь виноградарства має нереалізований потенціал, що здатен своїм розвитком сприяти місцевому економічному піднесенню територіальних громад. Визначені проблеми, які стримують розвиток галузі та запропоновані першочергові завдання на національному рівні та рівні окремих суб’єктів господарювання. За результатами проведеного дослідження першочерговими стратегічними завданнями перспективного розвитку галузі визнано необхідність залучення капітальних інвестицій для впровадження сучасних інноваційних технологій охолодження, пакування, переробки й створення продукції з високою доданою вартістю, а також поглиблення коопераційних відносин між виробниками винограду.
Introduction. Viticulture remains a strategic branch of the agro-industrial complex of Ukraine, providing the population with valuable food products and processing industry with raw materials. Challenges of the modern globalization world, economic declines, structural changes in the proses of reforming an agricultural sector of the economy force to identify strategic objectives to increase the investment attractiveness of the industry, especially in small and medium-sized businesses. Given the importance of small and medium-sized businesses in the development of the local economy, there is a need to study the prospects of viticulture in the formation of local economic development. Purpose. The purpose of the study is to research of Ukrainian viticulture current state and to develop some proposals for the revival of viticulture and transformation into a promising area of agribusiness development in territorial communities Results. The article highlights the analytical and applied aspects of the functioning of the viticulture industry as a promising area of agribusiness. The current state of the industry has been analyzed, main trends in changes in production volumes, yield dynamics, export and import volumes have been determined. The prospects of the world market for Ukrainian producers have been substantiated. It has been proved that the viticulture industry has an unrealized potential that can contribute to territorial communities’ local economic growth. Problems that hinder the development of the industry have been identified and priorities have been proposed at the national level and at the level of individual business entities. The main of them are: setting up sales channels; choosing the right marketing policy and proper product advertising; search for potential investors and attracting investment in the industry; improving the quality of grapes and wine and promoting their own brands among consumers and others. Conclusions. According to the results of the study, the need for capital investment for the introduction of modern innovative technologies of cooling, packaging, processing and creation of high value-added products, as well as deepening cooperation between grape growers is recognized as a priority strategic task of long-term development of the industry.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://dspace.oneu.edu.ua/jspui/handle/123456789/13400
Розташовується у зібраннях:Кафедра економіки, права та управління бізнесом
№ 7-8 (284-285)

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
123-129.pdf677,6 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.