Дитяча агресивність: особливості виникнення та корекції
Loading...
Date
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Одеський національний економічний університет
Abstract
Випускна кваліфікаційна робота складається з двох розділів.
У роботі розглядаються теоретичні аспекти агресії, як психологічного феномену, описано види та причини виникнення агресії у дітей, розглянуто особливості прояву дитячої агресії. Предметом дослідження став вплив різних чинників на емоційно-вольову сферу дитини молодшого шкільного віку.
В результаті емпіричного дослідження визначено, що більша частина опитаних дітей має високий рівень показників агресивності та ворожості. Найбільш поширеним методом прояву негативних реакцій є фізична агресія, роздратування та негативізм – їх обрали 82,5% респондентів.
Розроблено рекомендації для психологічної корекції дітей з високим рівнем агресивності.
The final qualification work consists of two sections. The theoretical aspects of the essence of aggression as a psychological phenomenon are considered in the work, the types and causes of aggression in children are described, the peculiarities of the manifestation of children's aggression are considered. The subject of the study is the influence of various factors on the emotional and volitional sphere of a primary school child. As a result of the empirical study, it was determined that most of respondents have a high level of aggression and hostility. The most common methods of manifesting negative reactions are physical aggression, irritation and negativism – they were chosen by 82.5% of respondents. Recommendations for psychological correction of children with a high level of aggression have been developed.
The final qualification work consists of two sections. The theoretical aspects of the essence of aggression as a psychological phenomenon are considered in the work, the types and causes of aggression in children are described, the peculiarities of the manifestation of children's aggression are considered. The subject of the study is the influence of various factors on the emotional and volitional sphere of a primary school child. As a result of the empirical study, it was determined that most of respondents have a high level of aggression and hostility. The most common methods of manifesting negative reactions are physical aggression, irritation and negativism – they were chosen by 82.5% of respondents. Recommendations for psychological correction of children with a high level of aggression have been developed.
Description
⬇️ Доступ до роботи тільки на території бібліотеки ОНЕУ, для переходу натисніть на посилання нижче
Keywords
Citation
Орлик О.О. Дитяча агресивнiсть:особливостi виникнення та корекцiї: квалiфiкацiйна робота на здобуття освiтнього ступеня бакалавра: спец.: 053 "Психологiя" за освiтньою програмою "Психологiя" / Олександра Олександрiвна Орлик; наук. кер. Анастасiя Миколаївна Яцишина. - ОНЕУ, 2023. - 59 с.