Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.oneu.edu.ua/jspui/handle/123456789/17180
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorОрлов, Є.В.-
dc.contributor.authorШинкаренко, В.М.-
dc.contributor.authorШинкаренко, Л.В.-
dc.contributor.authorOrlov, E.-
dc.contributor.authorShinkarenko, V.-
dc.contributor.authorShynkarenko, L.-
dc.date.accessioned2024-02-10T18:51:39Z-
dc.date.available2024-02-10T18:51:39Z-
dc.date.issued2023-
dc.identifierУДК 330.322; 303.519.8-
dc.identifierJEL Classification: G110; C610-
dc.identifier.citationОрлов Є. В. Пряма задача формування портфеля марковиця для оптимізації туристичної діяльності / Є. В. Орлов, В. М. Шинкаренко, Л. В. Шинкаренко // Науковий вісник Одеського національного економічного університету: збірник наукових праць; за ред.: В.В. Коваленко (голов. ред.). (ISSN 2409-9260). – Одеса: Одеський національний економічний університет, 2023. – № 9 (310). – С. 142-148.en_US
dc.identifier.urihttp://dspace.oneu.edu.ua/jspui/handle/123456789/17180-
dc.description.abstractУ статті за допомогою методів квадратичного програмування виконано диверсифікацію туристичного продукту фірми з метою мінімізації фінансових ризиків та отримання більшого рівня прибутковості. Розглянуто проблему побудови інвестиційного портфеля Марковиця у галузі туристичної та готельно-ресторанної діяльності. Застосування такого підходу дозволяє виявити ті туристичні напрямки, що здатні оптимізувати фінансовий портфель та потребують першочергового фінансування з погляду отримання максимального прибутку. Результати дослідження можуть бути використані при плануванні діяльності реальних туристичних підприємств для інвестиційної діяльності туристичних підприємств.en_US
dc.description.abstractThe purpose of the article is to analyze the investment attractiveness of certain areas of tourist activity implemented by a tourist enterprise. In this paper, economic and mathematical methods were used to evaluate the attractiveness of the firm's tourist product in order to minimize financial risks and obtain a higher level of profitability. The problem of building an investment portfolio of H. Markowitz in the field of tourism and hotel and restaurant activities is considered. At the same time, there are two types of problems of investment portfolio formation: direct and inverse problems. In this work, a direct problem is considered, in which a certain limitation of the overall risk of the tourist portfolio is assumed, while the profitability of the enterprise acquires its maximum possible value. Solving the problem of quadratic programming made it possible to identify areas of activity with a higher rate of return and a low level of riskiness of the investor's capital investments. Using this approach allows you to identify those tourist destinations that are able to optimize the financial portfolio and require priority financing from the point of view of obtainingmaximum profit. In this enterprise, the entertainment, sports and elite directions of the company's tourist activity turned out to be such. The results of the study can be used in the planning of the activities of real tourist enterprises for investment activities of tourist enterprises. The developed approach can be used both in stable times and when planning investment activities in post-war times to restore sustainable financial and economic development of economic entities. In the future, the authors plan to improve the proposed model, as well as consider the application of the inverse problem of investment portfolio planning.-
dc.language.isouken_US
dc.publisherОдеський національний економічний університетen_US
dc.subjectіндустрія гостинностіen_US
dc.subjectінвестиційна політикаen_US
dc.subjectпортфельна теорія Г. Марковицяen_US
dc.subjecthospitality industryen_US
dc.subjectinvestment policyen_US
dc.subjectportfolio theory of H. Markowitzen_US
dc.titleПряма задача формування портфеля марковиця для оптимізації туристичної діяльностіen_US
dc.title.alternativeDirect problem of forming a markowitz portfolio to optimize tourism activitiesen_US
dc.typeArticleen_US
dc.identifier.doiDOI:10.32680/2409-9260-2023-9-310-142-148-
dc.identifier.orcid0000-0002-9212-9973-
dc.identifier.orcid0000-0002-4388-3494-
dc.identifier.orcid0000-0003-3819-9003-
Appears in Collections:Кафедра статистики та математичних методів в економіці
№ 9 (310)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
142-148.pdf717,42 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.