Статтю присвячено актуальним питанням реформування діяльності податкового відомства у напрямі формування цілісної системи управління податковими ризиками з огляду на основи теорії ризику, стандарти управління ризиками, світові тенденції та специфіку вітчизняного податкового адміністрування. У статті акцентовано увагу на конкретизації окремих напрямів роботи з податковими ризиками з урахуванням експертної оцінки за методологією TADAT. Представлено стратегічні підходи податкових органів до підвищення рівня дотримання платниками податкових норм, а також взаємозалежність інструментів протидії податковим ризикам. Доведено, що застосування диференційного підходу вимагає започаткування та функціонування моніторингу податкових ризиків, визначення рівня ризиковості платників податків, а також високого рівня комунікації з платниками податків щодо мінімізації податкових ризиків для того, щоб мати можливість за рахунок неаудиторських заходів та сервісних функцій зменшувати кількість податкових правопорушень. Визначено способи реагування на ризики недотримання податкового законодавства. Здійснений аналіз відповідних показників оцінювання ключових областей результативності управління податковими ризиками дозволив визначити пріоритетні напрями розбудови комплексної системи управління податковими ризиками з недотримання платниками податків податкового законодавства в діяльності Державної фіскальної служби України відповідно до сучасної світової передової практики. Відмічено, що рівень та ефективність управління податковими ризиками значною мірою залежить від рівня аналітичної роботи, що передбачає підетапи з ідентифікації, аналізу, оцінювання (вимірювання) та ранжування. Представлено рекомендації щодо оцінювання TADAT, де зазначено, що основними етапами роботи з інформацією про ризик є такі: перевірка зовнішнього середовища, аналіз даних перевірок, даних третіх осіб, поведінки платників податків, дослідження транскордонної торгівлі щодо застосування схем уникнення оподаткування, тіньової економіки.
The article is devoted to actual issues of the State Tax Service of Ukraine reforming for creation a comprehensive tax risk management system in view of the basics of risk theory, risk management standards, global trends and specific features of domestic tax administration. The article focuses on the concretization of specific areas of work with tax risks, taking into account the expert evaluation by the TADAT methodology. The strategic approaches of tax authorities to increase the level of compliance by taxpayers with tax rules, as well as the interdependence of instruments to counteract of the tax risks are presented. It is proved that the differential approach application requires the creation and functioning of tax risk monitoring, the level of taxpayer risk determining, as well as a high level of communication with taxpayers to minimize tax risks in order to be able to minimize the number of tax violations through non-audit measures and service functions. The ways of responding to the risks of non-compliance with tax legislation are defined. Performed analysis of relevant indicators for key areas of tax risk management performance assessing allowed determining the priority directions for integrated tax risk management system development regarding non-compliance by taxpayers with tax legislation in the State tax service of Ukraine activity in accordance with modern international best practice. It is noted that the level and effectiveness of tax risk management largely depends on the level of analytical work and provides for identification stages, analysis, evaluation (measurement), and ranking. Recommendations for the TADAT assessment are presented, which indicate that the main steps for working with risk information are: environmental testing, analysis of audit data, third-party data, taxpayer behavior, cross-border trade research on the application of tax evasion schemes, the shadow economy.