У статті досліджено європейський досвід процесу кластеризації загалом і
організації туристичних кластерів зокрема. Зазначено, що в умовах глобалізації
кластери стали консолідуючою силою, яка сприяє досягненню підприємствами
максимальної ефективності виробництва і отримання значних конкурентних переваг, і,
зрештою, призводить до підвищення конкурентоспроможності країни. Розглянуто
причини і цілі створення туристичних кластерів не тільки у межах Європейського
Союзу, але й у країнах, які на даний час до його складу не входять. Проаналізовано різні
типи і види туристичних кластерів: медичного туризму, екологічного туризму,
активних видів туризму тощо. Визначено роль державної політики та підтримки
туристичних кластерів у різних країнах Європи. Мета і завдання статті – оцінити
загальний процес кластеризації, у тому числі, в туристичній сфері Європи, для
подальшого використання для розвитку туристичного бізнесу України. Узагальнено
тенденції, за рахунок яких через процеси кластеризації можливе підвищення розвитку
туризму в короткостроковій, середньостроковій і довгостроковій перспективі.
Обґрунтовано гіпотезу про те, що кластеризація може сприяти співпраці з
державними органами у розробці програм підтримки кластерів і більш ефективного
використання державних коштів. Доведено, що формування кластерів є ефективним
механізмом залучення прямих іноземних інвестицій та забезпечує мультиплікативний
ефект розвитку економіки, включення національних суб’єктів до міжнародних
виробничих ланцюжків створення додаткової вартості. Запропоновано подальше
впровадження процесу кластеризації задля сприяння соціальному та економічному
розвитку регіонів країни, а також прискорення створення інноваційних регіональних
туристичних кластерів.
The article investigations the European experience of the clustering process in
general and the organization of tourism clusters in particular. It is noted that in the conditions
of globalization, clusters have become a consolidating force, which helps achieve maximum
production efficiency and obtain significant competitive advantages for enterprises, and, as a
result, leads to an increase in the country’s competitiveness. The reasons and goals of tourist
clusters creation not only within the European Union, but also in countries, which are
currently not part of it, are considered. Different types and types of tourist clusters are
analyzed: medical tourism, ecological tourism, active types of tourism, etc. The role of state
policy and support of tourism clusters in different European countries is determined. The
purpose and objectives of the article – to assess the overall of clustering process, including in
the tourism sector in Europe, for further use for tourism business development in Ukraine. The
tendencies due to which through clustering processes it is possible to increase the development
of tourism in the short, medium and long term, are generalized. The hypothesis that clustering
can facilitate cooperation with government authorities in developing programs to support
clusters and more efficient use of public funds is substantiated. It is proved that the clusters
formation is an effective mechanism for foreign direct investment attracting and provides a
multiplier effect of economic development, the inclusion of national subjects into global
production value added chains. Further implementation of the clustering process to promote
the social and economic development of the country’s regions, as well as accelerate the
innovative regional tourist clusters creation, is proposed.