У статті апробовано авторський науково-методичний підхід до оцінювання
соціального ефекту від управління державними фінансами України. Об’єктом дослідження є
економічні відносини, пов’язані з формуванням, розподілом і використанням державних
централізованих та децентралізованих фондів грошових коштів для забезпечення соціальної
справедливості та людського розвитку. Мета статті полягає у проведенні оцінювання
соціального ефекту від управління державними фінансами України, результати якого
дозволять визначити тенденції в окремих сферах суспільного життя та дієвість
методичного інструментарію, що застосовується уповноваженими органами. При
проведенні дослідження використано методи статистичного аналізу, формалізації,
порівняння, нормування, узагальнення, а також бальний, графічний, табличний, системний
та інші методи. Наведено перелік індикаторів соціального ефекту від управління
державними фінансами та їх нормативних значень. Візуалізовано динаміку показників
розшарування суспільства та питому вагу державного фінансування соціальних інститутів
у ВВП з урахуванням трансфертів із Державного бюджету України. Розроблено формули
розрахунку синтетичних показників та соціального ефекту. Визначено тенденції, як окремих
складових, так і самого інтегрального показника соціального ефекту від управління
державними фінансами України за 2009–2018 рр. Завдяки аналізу показників соціального
ефекту, які, зокрема, характеризують стан розвитку інститутів освіти та охорони
здоров’я, було встановлено необхідність вдосконалення методичного інструментарію
управління державними фінансами. Вбачається, що на етапі макрофінансового планування
можуть бути передбачені інші, ніж державний бюджет, джерела фінансування окремих
соціальних інститутів. З метою покращення соціального ефекту від управління державними
фінансами запропоновано використовувати бюджетне кредитування як інструмент
розвитку відповідних суспільних інститутів. Надано пропозиції щодо необхідності
проведення медичної реформи, яка передбачатиме впровадження медичного страхування в
Україні, та освітньої реформи – з метою підготовки конкурентоздатного фахівця відповідно
до пріоритетів розвитку країни. Реалізація запропонованих заходів сприятиме підвищенню
рівня задоволення суспільних інтересів.
The author’s scientific and methodological approach to assessing the social effect of
public finance management of Ukraine is tested. The object of research is economic relations
associated with the formation, distribution and use of state centralized and decentralized funds of
bankroll to ensure social justice and human development. The purpose of article is to assess the
social effect of public finance management in Ukraine. The trends in certain areas of public life
and the effectiveness of the methodical tools used by authorities were determined as a result of
evaluation. During the study, the methods of statistical analysis, formalization, comparison,
standardization, generalization, as well as ball, graphical, tabular, systemic and other methods
are used. The list of indicators of the social effect of public financial management and their
normative values is given. The dynamics of the stratification of society and the share of state
funding of social institutions in GDP, taking into account transfers from the State budget of
Ukraine, are visualized. Formulas for calculating synthetic indicators and social effect are
developed. The trends of both individual components and integral indicator of the social effect of
public finance management of Ukraine for 2009–2018 are determined. Analysis of social effect
indicators that characterize the state of educational and health care institutions development,
made it possible to establish the need to improve the methodological tools for public finance
management. It seems that at the stage of macro-financial planning, other sources of financing for
individual social institutions than the state budget may be provided. In order to improve the social
effect of public finance management, it is proposed to use budget lending as a tool for the
development of relevant public institutions. Proposals on the need for medical reform, which
provide for health insurance implementation in Ukraine, are given. With the aim of training a
competitive specialist in accordance with the country’s development priorities is proposed to
carrying out an educational reform. The implementation of the proposed measures will help to
increase the level of satisfaction of public interests.