У роботі розглядаються теоретико-методологічні основи дослідження зовнішньоторговельної діяльності підприємств в галузі харчової промисловості. Систематизовано методи та підходи до оцінки зовнішньоторговельної діяльності підприємств на ринку харчової промисловості.
Проаналізовано показники стану та динаміки зовнішньоторговельної діяльності ПрАТ ВО «Одеський консервний завод». Проведено SWOT-аналіз ПрАТ ВО «Одеський консервний завод». Проаналізовані показники ефективності зовнішньоторговельної діяльності ПрАТ ВО «Одеський консервний завод».
Запропоновано напрями удосконалення зовнішньоторговельної діяльності ПрАТ ВО «Одеський консервний завод» шляхом оптимізації системи управлінських рішень на підприємстві, а також за рахунок диверсифікації виробництва та пошуку нових ринків збуту. Розглянуто удосконалення зовнішньоторговельної діяльності ПрАТ ВО «Одеський консервний завод» за рахунок інноваційної складової.
The paper considers the theoretical and methodological foundations of the study of foreign trade activities of enterprises in the food industry. Methods and approaches to the assessment of foreign trade activities of enterprises in the food industry are systematized.
The indicators of the state and dynamics of foreign trade activity of PJSC “Productive association "Odessa canning factory" are analyzed. A SWOT analysis of PJSC “Productive association "Odessa canning factory" was conducted. The indicators of efficiency of foreign trade activity of PJSC “Productive association "Odessa canning factory" are analyzed.
The directions of improvement of foreign trade activity of PJSC “Productive association "Odessa canning factory" by optimization of the system of management decisions at the enterprise, and also at the expense of diversification of production and search of new markets are offered. Improvement of foreign trade activity of PJSC “Productive association "Odessa canning factory" at the expense of an innovative component is considered.