Метою статті є формування методичних положень щодо запровадження аутсорсингу бізнес-процесів на підприємствах як засобу підвищення капіталізації. У статті обґрунтовано, що аутсорсинг бізнес-процесів, як інструмент делегування певних виробничих або сервісних процесів, дозволяє значно знизити витрати підприємства, визначено основні види аутсорсингу бізнес-процесів, досліджено основні чинники, що заважають впровадженню аутсорсингу на промислових підприємствах – недостатня регламентація бізнес-процесів та відсутність дієвих підходів до оцінки ефективності їх реалізації. Розроблений підхід дозволяє врахувати тип та ступінь стандартизації бізнес- процесів, що плануються для аутсорсингу, глибину їх інтеграції в наскрізний бізнес-процес промислового підприємства; спираючись на об’єкти та сферу застосування бізнес-процесу, він дозволяє обрати варіант проведення аутсорсингу та визначити форми організації спільної діяльності.
Introduction. The article substantiates that outsourcing of business processes can significantly
reduce the costs of an enterprise, as a tool for delegating certain production or service
processes. Purpose. The purpose of the article is to formulate the guidelines for the implementation
of business processes outsourcing at enterprises as a mean of capitalization increasing. The
main types of outsourcing of business processes are identified and their classification is proposed,
the main factors that hinder the introduction of outsourcing at industrial enterprises are
investigated, such as insufficient regulation business processes and the lack of effective approaches
to assessing the effectiveness of their implementation. To overcome these barriers, the
structural elements of a methodological approach were determined to organize outsourcing of
business processes at an enterprise. They are built on the basis of the typologization and classification
of business processes, the choice of forms of organizing joint activities, a description of the
business processes of the enterprise, statistical analysis of their indicators, analysis and selection
of potential performers. Results. The developed approach allows taking into account the type and
degree of standardization of business processes planned for outsourcing, the depth of their integration
into the end-to-end business process of an industrial enterprise. Relying on the objects
and scope of the business process, it allows choosing the option of outsourcing and determining
the forms of organizing joint activities. Conclusions.The proposed approach to the organization
of business processes outsourcing makes it possible to enhance significantly the performance of
an industrial enterprise, largely, it is the basis for achieving the strategic goal of activity, the increasing
of enterprise’s capitalization.