У статті досліджено сутність конкурентної стратегії лідирування за витратами. Метою статті є виділення відмінних характеристик стратегії лідирування за витратами та виявлення особливостей її реалізації. Узагальнено механізм захисту підприємства від конкурентних сил ринку, при впровадженні стратегії лідирування за витратами.
Виокремлено види ризиків, що виникають при реалізації стратегії:загальні, специфічні та галузеві. Досліджено підходи
до мінімізації витрат підприємства та проведено порівняльний аналіз за їх характеристиками: сутність, аспект оптимізації та обмеження. Обґрунтовано доцільність використання виділених підходів, при впроваджені конкурентної
стратегії лідирування за витратами.
The article examines the essence of a competitive strategy of cost leadership. The purpose of the article is to highlight the
distinctive characteristics of the strategy of cost leadership and identify features of its implementation. Based on the critical analysis
of the literature the article generalizes the mechanism of the enterprise protection under realization of strategy of cost leadership
from the competitive forces of branch: competitors, potential competitors, suppliers, consumers, substitute goods. It is established
that the primary goal of the cost leadership strategy is to gain a large market share, which in turn will lead to opportunities to
make a profit above the industry average. The types of risks that arise in the implementation of competitive strategy are analyzed,
namely: general (characteristic of all competitive strategies) and specific (characteristic of the strategy of cost leadership). It is
proposed to identify industry risks associated with the features of the industry in which the company operates. The main dominants
of the strategy of cost leadership are identified: cost minimization; constant improvement of the production process; maintaining
the quality of production and other areas. Approaches to minimizing the costs of the enterprise are studied: budgeting, system
of balanced indicators, quality management system, system «lean production» and information systems based on MRP and ERP
standards. For each approach, their characteristics are identified: the essence, aspect of optimization and limitations. Based on
the selected characteristics, a comparative analysis of the studied approaches is made. The paper substantiates the expediency of
using these approaches in the implementation of a competitive strategy of cost leadership and it is found that the system of «lean
production» is the most effective approach among the studied ones.