Дана стаття присвячена теоретичним і практичним питанням інноваційної модернізації підприємництва
в Україні та світі. Основна увага в статті приділяється визначенню факторів-стимуляторів та дестимуляторів цифровізації. Виокремлено умови інноваційної модернізації: налагодження процесів співпраці між підприємцями, урядом,
університетами, корпораціями; доступ до людського і фінансового капіталу; нові цифрові масштабовані продукти і
послуги; швидкість змін конкурентів. Констатовано, що економічне зростання й відновлення інноваційної активності в
Україні можливе за рахунок поступового підвищення вихідного рівня цифровізації і високих темпів розвитку даної сфери, адаптивності й інституційної підтримки інновацій під нові умови тривалих карантинних обмежень. На основі контент-аналізу теоретичних джерел запропоновано авторське визначення категорії інноваційної модернізації підприємництва, як ланцюговий безперервний процес тріажу найцінніших ідей, втілення результатів інноваційної діяльності й
одержання бажаних ключових показників ефективності.
Aim. The purpose of the work was to theoretically-conceptually and practically substantiate the innovative modernization
of entrepreneurship in terms of increasing innovative demand. Methods. The main methods of this research were the method
of comparison, logical and economic analysis, synthesis, generalization, content analysis. Results and discussion. This article
is devoted to theoretical and practical issues of innovative modernization of entrepreneurship in Ukraine and the world. The
main attention in the article is paid to the definition of factors-stimulants and disincentives of digitalization. The conditions
for innovative modernization are highlighted: the establishment of cooperation processes between entrepreneurs, government,
universities, corporations; access to human and financial capital; new digital scalable products and services; the rate of change
of competitors. It is stated that economic growth and resumption of innovation activity in Ukraine is possible due to the gradual
increase of the initial level of digitalization and high rates of development of this sphere, adaptability and institutional support
of innovations under new conditions of long quarantine restrictions. The state of infrastructural support of small and medium
business in the regions of Ukraine is investigated, its disproportion is proved. Based on the content analysis of theoretical sources,
the author’s definition of the category of innovative modernization of entrepreneurship is proposed as a chain continuous process
of triage of valuable ideas, the embodiment of the results of innovation and obtaining the desired key performance indicators. The
main innovative products that change the basic values, style and standard of living of Ukrainians (Privat24, original logistics
solutions, gadget for remote interaction with animals, literacy and unique text testing, etc.) are highlighted. It is proved that the
existing innovative potential of Ukraine is its core competence, which needs to be further strengthened and developed.