У статті висвітлені теоретичні та практичні аспекти роздрібного банківського бізнесу та фінансових технологій. Доведено, що в межах клієнтоорієнтованого підходу під роздрібним бізнесом варто розуміти обслуговування
клієнтів-фізичних осіб, які потребують певного набору стандартизованих послуг. Проведено аналіз показників, що характеризують динаміку та конкурентну ситуацію на роздрібному сегменті банківського бізнесу в України. Встановлено, що
лідерами роздрібного сегменту є банки, які вважаються найбільш інноваційними та активно запроваджують фінансові
технології в обслуговуванні клієнтів, у т.ч. й роздрібного бізнесу. На цій основі визначені основні напрями діяльності
FinTech фірм на роздрібному сегменті банківського бізнесу. Аргументовано необхідність подальшої кооперації банків та
FinTech фірм.
Introduction. Retail banking is an important factor in the capitalization of household savings and their transformation
into investment. Considering above mentioned, the study of the theoretical foundations of the retail business is relevant and timely.
In modern conditions, the issues of development of retail banking under the influence of digitalization and financial technologies
become especially important. Purpose. The purpose of the study is to substantiate of prospects of development of retail business
of banks of Ukraine in the conditions of development of financial technologies. Achieving the goal involves setting and solving
the following tasks: analysis of trends in the retail business of Ukrainian banks and financial technologies, assessment of the
impact of financial technologies on promising areas of banks in the retail market segment. Results. In the article, it is established,
that retail banking is services for individual customers who need a certain set of standardized products. According to the results
of the analysis, it is proved that the leaders of the retail segment are banks, which are considered to be the most innovative and
actively introduce financial technologies in customer service, including and retail business. This identifies the determination of the
content of financial technologies and the characteristics of FinTech firms competing with banks in the retail business segment. The
necessity of cooperation of banks and fintech firms in the market of banking services has been proved. Conclusions. Today in the
field of banking, including and retail, for traditional banks an additional competitive threat is the activities of FinTech firms, which
are more flexible due to their small size and relative unregulated activities. For retail banking customers, this will mean greater
availability and ease of use of services. However, this will require banks to, firstly, incur additional costs for the introduction of the
latest technologies and services; secondly, finding ways to cooperate with FinTech firms in order to maintain existing and create
new competitive advantages.