У роботі розглянуто теоретико-правові основи формування дохідної частини Державного бюджету, у тому числі досліджено поняття, економічний зміст та призначення доходів державного бюджету, джерела, методи формування, класифікацію та правову основу формування доходів бюджету. Проведено моніторинг виконання дохідної частини Державного бюджету за останні роки, визначено вплив бюджетної політики на формування доходів Державного бюджету України. Виявлено проблеми планування та формування доходів Державного бюджету, а також запропоновано напрямки підвищення ефективності формування доходів Державного бюджету в умовах економічних перетворень. Зроблено висновки.
The paper considers the theoretical and legal basis for the formation of the revenue side of the State budget, including the concept, economic content and purpose of state budget revenues, sources, methods of formation, classification and legal basis for the formation of budget revenues. The implementation of the revenue part of the State Budget for recent years has been monitored, the impact of budget policy on the formation of state budget revenues of Ukraine has been determined. Problems of planning and formation of state budget revenues are revealed, and also directions of increase of efficiency of formation of state budget revenues in the conditions of economic transformations are offered. Conclusions are made.
The history of origin and evolution of indirect taxes is considered in the work, the socio-economic significance and functions of indirect taxes are determined, the peculiarities of normative-legal regulation of indirect taxes are investigated.
A study of the fiscal efficiency of value added tax in Ukraine for the period 2017 - 2021, monitoring of excise tax revenues to the Consolidated Budget of Ukraine in the period from 2017 to 2021, analysis of the fiscal and regulatory role of customs in Ukraine for the period 2017 – 2021.
Foreign experience in the field of application of the indirect taxation system and its possible implementation in the Ukrainian realities are analyzed. Recommendations for solving existing problems in the field of indirect taxes in Ukraine are provided.