У статті розглянуто процеси розробки та імплементації етичної політики
у закладах вищої освіти на прикладі українських університетів. Метою дослідження є
оцінка ефективності управлінських процесів запровадження етичної політики у
вітчизняних університетах. Об’єктом дослідження обрано двадцять найбільш
рейтингових університетів України у 2021 році за версією консолідованого рейтингу
закладів вищої освіти України. У запропонованому дослідженні використано метод
контент-аналізу для аналізу нормативних документів у сфері етичної політики обраних
університетів. Аналіз сфокусовано на запропонованих основних критеріях, які
характеризують ефективність запровадження етичної політики, а саме: наявності
затверджених етичних програм; посадових осіб, відповідальних за запровадження
програм; етичних тренінгів; системи зворотнього зв’язку; розроблених мотиваційних
механізмів; процедур етичного аудиту; процедур перегляду етичних програм. У результаті
дослідження було ідентифіковано низку проблем, пов’язаних із запровадженням етичної
політики, характерних для аналізованих університетів, а саме: формальний характер
етичних програм, відсутність відповідальних осіб за запровадження політики (етичних
офіцерів), спрямованість етичних тренінгів виключно на підвищення академічної
доброчесності, відсутність ефективних систем зворотного зв’язку, відмова від
використання систем мотивації працівників до дотримання етичних стандартів,
відсутність етичного аудиту, відсутність процедур перевірки етичних норм нових
працівників. Запропоновано елементи управління етичною політикою, що дозволять її
ефективне запровадження у вітчизняних університетах. Дослідження має допомогти
університетському управлінському корпусу більш ефективно використовувати етику як
інструмент управління.
The article considers the processes of development and implementation of ethical policy
in higher education institutions on the examples of Ukrainian universities. The aim of the study is
effectiveness assessing of management processes for ethical policy implementation in domestic
universities. The object of the research is the twenty top-rated universities in Ukraine, according
to the 2021 Consolidated Rating of Higher Education Institutions. In the proposed study, the
method of content analysis was used for analysis of regulatory documents in the field of ethical policy of selected universities. The analysis focuses on the proposed basic criteria that
characterize the effectiveness of the ethical policy implementation, namely, on availability:
approved ethical programs; an officials responsible for implementing programs; ethical training;
feedback systems; developed motivational mechanisms; ethical audit procedures; procedures for
reviewing ethical programs. As a result of the study, problems are identified related to the
implementation of ethical policies that are specific to the universities in question, namely: the
formalistic nature of ethical programs, the lack of responsible persons for the policies
implementation (ethical officers), the focus of ethical trainings solely on improving academic
integrity, the lack of effective feedback systems, refusal to use employee motivation systems to
comply with ethical standards, the lack of ethical audit, the lack of procedures for verifying the
ethical standards of new employees. The elements of ethical policy management, which will allow
its effective implementation in domestic universities, are proposed. The study should help the
university management corps to use ethics more effectively as a management tool.
JEL classification: I230; M140