У роботі досліджуються проблеми фінансової інклюзії, що є обов'язковою передумовою формування моделі
інклюзивного зростання в банківській сфері. Розкрито економічний зміст фінансової інклюзивності, як індикатора
доступності фінансових послуг для населення. Окреслено напрями сприяння фінансовій інклюзивності в Україні, які
передбачать поліпшення якості фінансових послуг для споживачів, які вже мають до них доступ (система захисту
прав споживачів фінансових послуг), і розширення надання базових фінансових послуг тій частині населення, яка не має
доступу до неї взагалі. У цьому аспекті ефективним інструментом підвищення рівня фінансової інклюзивності визначено
розширене застосування фінансових технологій.
The paper examines the problems of financial inclusion, which is a prerequisite for the formation of a model of inclusive
growth in the banking sector. The economic content of financial inclusion as an indicator of the availability of financial services
for the population is revealed. The directions of promoting financial inclusion in Ukraine are outlined, which will improve the
quality of financial services for consumers who already have access to them (system of protection of financial services consumers'
rights) and expand the provision of basic financial services to those who do not have access at all. This study also considers the
existing approaches to assessment of financial inclusion. The most used is the World Bank methodology Global Financial Inclusion
(Global Findex). The indicators are drawn from survey data collected by Gallup, covering about 150,000 adults in more than 140
economies and representing about 97 percent of the world’s population. In this aspect, the use of financial technologies has been
identified as an effective tool for increasing the level of financial inclusion.