Метою статті є визначення основних тенденцій на ринку вантажних залізничних перевезень України у
період 2015–2020 рр. на основі комплексу показників, що характеризують кількісні та якісні виміри роботи залізничного
транспорту. У статті визначено та проаналізовано тенденції, що склалися на ринку вантажних залізничних перевезень
України за відповідний період, зокрема такі: зменшення частки залізничних вантажоперевезень на ринку вантажних
перевезень України; скорочення обсягів вантажних залізничних перевезень; «відтік» високомаржинальних вантажів на
альтернативні види транспорту; скорочення вантажообігу; зміна часток вантажів, відповідно до тарифних класів, у
структурі вантажних залізничних перевезень; періодичне, не прогнозоване підвищення тарифів на вантажні перевезення
тощо. Розкрито основні кількісні та якісні параметри розвитку ринку вантажних залізничних перевезень. Виявлено
причини зменшення частки залізничних вантажоперевезень на ринку вантажних перевезень України та фактори
зниження обсягів вантажних перевезень залізницею.
The purpose of the article is to determine the main trends in the market of rail freight transportions in Ukraine in the
period 2015-2020 on the basis of a set of indicators that characterize the quantitative and qualitative measurements of railway
transport. The article analyzes the development trends of the market of freight rail transportation in the period 2015-2020. The
following trends are considered in the article. Reduction of the part of freight rail transportation in the freight market of Ukraine
due to the intensification of intramodal competition between rail and road transport. Reduction of cargo traffic due to reduced
exports, imports, transit and «outflow» of high-margin goods to alternative modes of transport, primarily road and river transport.
Transportation of such goods is profitable for the railway. Reduction of freight turnover due to increased competition from road
transport in the segment of long-distance transportation of certain goods and significant public investment in highways. Change
of freight parts, according to tariff classes, in the structure of railway transportation – increase in the part of out-of-class cargoes
and cargoes of the I tariff class, transportation of which is unprofitable along with reduction of the part of cargoes of the II and
III tariff classes. Periodic, unpredictable increase in freight tariffs, which negatively affects the market. The main quantitative and
qualitative parameters of the development of the rail freight market are revealed. The analysis of the rail freight transportation by
the main types of cargo in domestic, transit and export-import transportation is carried out. The reasons for the decrease in the part
of rail freight transportation in the freight market of Ukraine and the bases for reducing the volume of freight by rail transportation
are identified. The reasons for the transition of high-value goods to road transport are revealed.