Статтю присвячено аналізу поєднання понять «рамкові угоди» і «централізовані публічні закупівлі».
Розглядається концепція закріплення конструкцій реалізації рамкових угод у сфері публічних закупівель. Рамкові угоди
є перспективним інструментом централізації публічних закупівель, а тому чітке формулювання оптимальних моделей
застосування їх для закупівель є актуальною темою для досліджень. Проаналізовано зарубіжний досвід застосування
рамкових угод у сфері публічних закупівель та перспективи закупівель за рамковими угодами в Україні. У процесі
вирішення завдань розкривається зміст терміну «рамкові угоди» і «централізована закупівельна організація» та
розглядаються моделі організації впровадження централізованої закупівельної організації. Існує можливість створення
різноманітних систем централізованих закупівель, оскільки чітких указівок щодо реалізації повноважень центральних
закуп законодавство ЄС не передбачає. Саме тому метою дослідження є визначення основних етапів застосування
рамкових угод та їх впровадження у досвіді українського законодавства у сфері публічних закупівель на сучасному етапі
його реформування.
The article is devoted to the analysis of the combination of the concepts of "framework agreements" and "centralized
public procurement". The concept of consolidating the implementation of framework agreements in the field of public procurement
is considered. Framework agreements are a promising tool for centralizing public procurement, and therefore a clear formulation of
optimal models for their application to procurement is a hot topic for research. The foreign experience of application of framework
agreements in the field of public procurement and prospects of procurement under framework agreements in Ukraine are analyzed.
In the process of solving problems, the meaning of the term "framework agreements" and "centralized procurement organization"
is revealed and the models of organization of implementation of centralized procurement organization are considered. There is a
possibility to create various centralized procurement systems, as EU legislation does not provide clear guidelines for the exercise
of central procurement powers. That is why the purpose of the study is to determine the main stages of the application of framework
agreements and their implementation in the experience of Ukrainian legislation in the field of public procurement at the present
stage of its reform. Thus, it is possible to single out the main stages of the framework proposals and their application, which will
lead to an increase in the centralization of procurement: 1) reducing the load on the electronic procurement system due to the
significant number of tender proposals due to bulk procurement; 2) reducing the burden on customers with the centralization of the
most common goods (stationery, computers, fuel); 3) standardization of procedures, which is associated with a reduction in the risk
of random errors, which reduces the number of appeals; 4) consideration of a court session in a single economic court on a case
of disagreements on the involvement of supervisory authorities in the consolidation (aggregation) of orders; 5) avoid burdensome,
rigid legal safety standards.