В статті розкрито теоретичні основи реалізації податкової політики. Визначено, що податкова політика є сукупністю заходів для встановлення нових і скасування чинних податків та інших обов'язкових платежів до бюджету, зміни ставок, об'єктів оподаткування та об'єктів, що пов'язані з оподаткуванням, податкової бази по податках та інших обов'язкових платежах до бюджету з метою забезпечення фінансових потреб держави на основі дотримання балансу економічних інтересів держави та платників податків. Досліджено сучасний стан податкової політики в Україні, проаналізовано роль основних податків в формування бюджету країни та визначено пріоритетні напрями вдосконалення податкової політики.
Аналіз сучасного стану реалізації податкової політики в Україні засвідчив, що Зведений бюджет країни в 2018 р. переважно був сформований за рахунок податкових надходжень. Серед усіх податків, що наповнюють бюджет країни найбільшу роль фіскальну роль відіграє ПДВ. В Україні найбільше фіскальне значення мають надходження від ПДВ з імпортних товарів, ніж з тих, що вироблені в країні. Висока питома вага ПДВ від імпортованих на територію України товарів і поява тенденції до її зростання не є позитивним фактом. Це може свідчити про скорочення обсягів виробництва суб’єктами господарювання всередині країни, зростання залежності від імпортованих товарів, які через низький обмінний курс гривні до іноземної валюти є досить дорогими для переважної більшості українців.
Встановлено, що серед прямих податків України найбільше фіскальне значення має ПДФО із динамікою зростання його частки, він на п’яту частину сформував зведений бюджет України в 2018 р. Така динаміка свідчить про щорічне зростання ролі цього податку в формування бюджету країни та зростанні ролі доходів громадян в формуванні фінансових ресурсів країни.
В країні склалася система оподаткування, в якій основну функцію наповнення бюджету країни відіграють фізичні особи, оскільки саме вони є кінцевими платниками таких податків, як ПДВ, податку на доходи фізичних осіб. А зростання в абсолютному вимірі й у структурному співвідношенні ПДВ зумовлено в кризових умовах посиленням фіскальної функції непрямих податків, що спричиняє збільшенням податкового навантаження на споживання.
The article reveals the theoretical basis for the implementation of tax policy. It is determined that the tax policy is a set of measures to establish new and cancel existing taxes and other mandatory payments into the budget, change the rates, objects of taxation and objects related to taxation, the taxation base for taxes and other mandatory payments into the budget in order to meet the financial needs of the state based on the balance of economic interests of the state and taxpayers.
Analysis of the current state of the tax policy implementation in Ukraine showed that the consolidated budget of the country in 2018 was mainly formed from tax revenues. Among all taxes going to the state budget, VAT is of the greatest fiscal importance. In Ukraine, revenues from VAT on imported goods are of more fiscal importance than of those produced in the country. High proportion of VAT from goods imported into the territory of Ukraine and the emergence of a trend towards its growth is not a positive fact. This may indicate a drop in production by economic entities within the country, an increase in dependence on imported goods, which, due to low exchange rate of hryvnya to foreign currency, are quite expensive for the vast majority of the Ukrainians.
It has been established that among direct taxes of Ukraine the personal income tax with the growth dynamics of its share is of the greatest fiscal importance; for the fifth part it formed the consolidated budget of Ukraine in 2018. Such dynamics testifies to the annual growth of the role of this tax in the formation of the state budget and the growing role of citizens’ income in the formation of the state financial resources.
The country has a tax system in which individuals fulfill the main function of forming the budget revenue, since they are the final payers of taxes such as VAT, personal income tax. And growth in absolute determination and in the structural correlation of VAT is conditioned under crisis conditions by an enhanced fiscal function of indirect taxes, which entails an increase of the tax burden on consumption.