DSpace Repository

Аксіологічний підхід у системі професійно-педагогічної підготовки майбутніх фахівців медичної галузі

Show simple item record

dc.contributor.author Нікогосян, Л.Р.
dc.contributor.author Асєєва, Ю.О.
dc.contributor.author Nikogosyan, L.
dc.contributor.author Asieieva, Yu.
dc.date.accessioned 2022-10-06T11:43:46Z
dc.date.available 2022-10-06T11:43:46Z
dc.date.issued 2017
dc.identifier.citation Нікогосян Л. Р. Аксіологічний підхід у системі професійно-педагогічної підготовки майбутніх фахівців медичної галузі / Л. Р. Нікогосян, Ю. О. Асєєва // Наука і освіта: Педагогіка. – 2017. – № 4. – С. 33-39. en_US
dc.identifier.uri http://dspace.oneu.edu.ua/jspui/handle/123456789/15184
dc.description УДК: 378:17.202.1
dc.description.abstract У статті визначено важливість системно-ціннісного підходу, подано характеристику аксіологічного під- ходу як методологічного концепту професійно-педагогічної підготовки майбутніх фахівців медичної галузі. Зазначено основні принципи, функції, моделі аксіологічного підходу та визначено пріоритетні цінності в освіті, вихованні та саморозвитку майбутніх фахівців медичної галузі. Підкреслено, що ксіологічний підхід у системі професійно-педагогічної підготовки повинен бути орієнтований на формування системи цінностей, які відповідають вимогам, установленим до майбутніх фахівців медичної галузі en_US
dc.description.abstract Most of modern scientific works in the field of education pay attention to the issue of increasing requirements for future professionals pointing to the need for the personality values formation according to socially established professional image. The implementation of the axiological approach into the process of studying pedagogical problems of higher education is considered to be relevant today. Besides, the use and disclosure of the main components of this approach in the training of future professionals of healthcare industry still remains understudied in modern Ukraine. The study aims to determine the role of the axiological approach in the process of medical students’ professional training. The priority-oriented ways of improving educational process in terms of the axiological approach is its personalization and activation, taking into account personal abilities and interests of students as well as intensification based on the shift of focus on their independent work and active teaching methods. The following components are considered to be the most significant in the system of forming professional and personal culture of future medical specialists: organizational, structural, and communicative. In the process of medical students’ training the axiological approach should be based on the following modern cultural and humanistic values: subjectivity, dialogue, self-development, integrity, solidity and continuity. The model of individual professional culture of future medical specialists should be based on the following components: humanistic, general cultural, personal and activity, as well as anthropological. It should rely on the following medical and pedagogical principles: the principle of humanity and humanization, feasibility and democratization, professional dignity, and especially morality and ethics. Therefore, the future medical specialists’ training should be aimed at the development of the intellectual and moral personality for preserving life and improving the quality of patient care. It can be implemented by using educational technologies of problematic, reflexive, differentiated, dialogue training, as well as the technology of team culture-creative activities, etc.
dc.language.iso uk en_US
dc.subject аксіологія en_US
dc.subject аксіологічний підхід en_US
dc.subject вищі навчальні заклади en_US
dc.subject студенти-медики en_US
dc.subject майбутні фахівці медичної галузі en_US
dc.subject axiology en_US
dc.subject axiological approach en_US
dc.subject universities en_US
dc.subject medical students en_US
dc.subject future medical specialists en_US
dc.title Аксіологічний підхід у системі професійно-педагогічної підготовки майбутніх фахівців медичної галузі en_US
dc.title.alternative Axiological fpproach in future medical specialists' training en_US
dc.type Article en_US
dc.identifier.doi https://doi.org/10.24195/2414-4665-2017-4-6


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account