DSpace Repository

The Impact of Levels of Emotional Intelligence Development in High Schoolers with Intellectual Disabilities on Their Health Status

Show simple item record

dc.contributor.author Orlenko, I.
dc.contributor.author Орленко, І.М.
dc.date.accessioned 2022-11-11T11:09:41Z
dc.date.available 2022-11-11T11:09:41Z
dc.date.issued 2022
dc.identifier.citation The Impact of Levels of Emotional Intelligence Development in High Schoolers with Intellectual Disabilities on Their Health Status / O. Babiak, I. Okhrimenko, N. Lyakhova, I. Orlenko and ec. // Journal of the Polish of Balneology and Physical Association. – 2022. – TOM LXIV, 2 (168). – 155-160. – URL: https://actabalneologica.eu/2-2022/ en_US
dc.identifier.uri http://dspace.oneu.edu.ua/jspui/handle/123456789/15406
dc.description.abstract Aim: To study the levels of development of emotional intelligence in high schoolers with intellectual disabilities and correlation with their health status. Materials and Methods: The experimental part of the research involved the use of the valid psychodiagnostic techniques (Hall’s method, the Mayer-Salovey-Caruzo Emotional Intelligence Test, ”Understanding Emotional States”, ”Human Drawing”), as well as methods of questioning and observation. We used the rank correlation coefficient according to the two-sided Student’s t-test in order to compare the results of the research. In experimental research involved 76 high schoolers in the age of 14-17 who studied in 7-9 grades. There were 45 children with intellectual disabilities and 31 high schoolers with normative development. Results: The conducted diagnostic work made it possible to establish both the integrative indicator of emotional intelligence and the levels of expression of its individual components. Low and medium levels of emotional intelligence development in high schoolers with intellectual disabilities was found: a decrease in the level of perception of emotions by expression; superficial perception of expressive features, vagueness of ideas about them; insufficient differentiation of the constituent elements of the emotional standard. Conclusions: It is proved that the low state of development leads to significant difficulties that arise during interaction with each other, and this primarily affects the further socialization and integration into society en_US
dc.description.abstract Мета: Вивчити рівні розвитку емоційного інтелекту у старшокласників з інтелектуальною недостатністю та зв’язок зі станом здоров’я. Матеріали та методи. Експериментальна частина дослідження передбачала використання валідних психодіагностичних методик (методика Холла, Тест емоційного інтелекту Майєра-Саловея-Карузо, «Розуміння емоційних станів», «Малюнок людини»), а також методів анкетування. і спостереження. Для порівняння результатів дослідження використовували коефіцієнт рангової кореляції за двостороннім t-критерієм Стьюдента. В експериментальному дослідженні взяли участь 76 старшокласників 14-17 років, які навчалися в 7-9 класах. Дітей з інтелектуальною недостатністю було 45, з нормальним розвитком – 31 старшокласник. Результати: Проведена діагностична робота дозволила встановити як інтегративний показник емоційного інтелекту, так і рівні вираженості окремих його компонентів. Виявлено низький та середній рівень розвитку емоційного інтелекту у старшокласників з інтелектуальною недостатністю: зниження рівня сприйняття емоцій шляхом вираження; поверхневе сприйняття виразних ознак, нечіткість уявлень про них; недостатня диференціація складових елементів емоційного еталона. Висновки. Доведено, що низький рівень розвитку призводить до значних труднощів, які виникають під час взаємодії один з одним, а це в першу чергу впливає на подальшу соціалізацію та інтеграцію в суспільство.
dc.language.iso uk en_US
dc.subject personal emotional intelligence en_US
dc.subject health status en_US
dc.subject high schoolers with intellectual disabilities en_US
dc.subject особистий емоційний інтелект en_US
dc.subject стан здоров'я en_US
dc.subject старшокласники з інтелектуальною недостатністю en_US
dc.title The Impact of Levels of Emotional Intelligence Development in High Schoolers with Intellectual Disabilities on Their Health Status en_US
dc.title.alternative Вплив рівня розвитку емоційного інтелекту старшокласників з інтелектуальною недостатністю на стан їхнього здоров’я en_US
dc.type Article en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account