У роботі розглянуто теоретичні аспекти розширення сфери діяльності підприємств різних форм власності, а також проєктні засоби які можуть при цьому використовуватися.
Проведено аналіз фінансово – господарської діяльності торгівельного підприємства; здійснена оцінка кон’юнктури ринку автозапчастин; проаналізовано внутрішнє середовище підприємства; проведена оцінка найбільш перспективного напряму розширення діяльності підприємства.
Обґрунтовано проєкт створення автомийки; зроблено розрахунки показників ефективності проєкту; зроблено пропозиції щодо управління ризиками проєкту.
Theoretical aspects of expanding the sphere of activity of enterprises of various forms of ownership, as well as design tools that can be used in this case, are considered in the work.
The analysis of the financial and economic activity of the trading enterprise was carried out; an assessment of the auto parts market situation was carried out; the internal environment of the enterprise was analyzed; an assessment of the most promising direction of expansion of the company's activities was carried out.
The project of creating a car wash is substantiated; calculations of project efficiency indicators were made; suggestions were made regarding project risk management.