Метою статті є узагальнення існуючих наукових поглядів щодо сутності «євромаркетингу» і засад його
функціонування, а також формулювання завдань українських підприємств в площині розробки і реалізацій їх маркетингових
стратегій на єдиному європейському ринку. В статті досліджується генезис категорії «євромаркетингу» на тлі
євроінтеграційних процесів і формування внутрішнього ринку європейського союзу, розглянуто погляди європейських
вчених. Євромаркетинг тлумачиться як маркетингова діяльність підприємств, які функціонують в умовах єдиного
внутрішнього ринку. Визначено виклики українських підприємств у умовах євромаркетингу та можливі шляхи їх подолання.
Дослідження має як теоретичне так і практичне значення. Теоретичне полягає в узагальненні наукових підходів що до
виникнення і змісту євромаркетингу, а практичне – в складанні переліку завдань в сфері маркетингу, вирішення яких
дозволять спростити перехід до євромаркетингу.
The purpose of the article is to generalize the existing scientific views on the essence of "European marketing" and the
principles of its functioning, as well as to formulate the tasks of Ukrainian enterprises in the area of development and implementation
of their marketing strategies on the Single European Market. The article examines the genesis of the category "Euromarketing"
amid the European integration processes and the formation of the internal market of the European Union, considers the views of
European scientists, analyzes the achievements of Ukraine on the way to joining the EU: from the status of "partner" to the status
of "candidate for membership" of the EU. It appears that the basis for the emergence of "Euromarketing" was the creation of a
"single internal European Market". The article defines the main changes in the business environment of Ukrainian enterprises that
will run in the conditions of the single internal market, as well as advantages for enterprises and consumers, which Ukrainian
enterprises may face and the tasks in the field of marketing activity in order to overcome them. Euromarketing is interpreted as
the marketing activity of enterprises operating in the conditions of a single internal market. The peculiarities of Euromarketing
and possible marketing strategies of enterprises are analyzed. The main attention is paid to the change in the application of the
marketing complex in new conditions. Challenges of Ukrainian enterprises in the conditions of Euromarketing and possible ways
to overcome them are determined. The research has both theoretical and practical significance. The theoretical significance lies
in the generalization of scientific approaches regarding the emergence and content of Euromarketing, and the practical one is in
compiling a list of tasks in the field of marketing, the solution of which will allow to streamline the transition to Euromarketing.