дослідження – сільськогосподарське підприємство ТОВ «Топаз».
У роботі розглянуто теоретичні основи планування розвитку підприємства. Узагальнено логічну схему процесу планування конкурентної позиції в якій значна увага приділяється комплексному аналізу існуючої конкурентної позиції і тільки після цього приступають до планових дій щодо визначення напрямів її розвитку. Проведено аналізу зовнішнього та внутрішнього середовища аграрного сектору та аналіз можливостей й погроз з використанням матричного методу та оцінювання за методикою І.Ансоффа. З SNW-аналізом визначено головні слабкі та сильні сторони діяльності підприємства. Запроваджено заходи щодо зменшення витрат на паливо, систематизовано їх переваги.
За всіма показниками запропонований інвестиційний проект є привабливим та покращує конкуренту позицію, отже економічно доцільний.
The theoretical basis of enterprise development planning is considered in the work. The logical scheme of the competitive position planning process is summarized, in which significant attention is paid to a comprehensive analysis of the existing competitive position and only after that, planning actions are taken to determine the direction of its development. An analysis of the external and internal environment of the agricultural sector and an analysis of opportunities and threats using the matrix method and evaluation is carried out according to the method of I. Ansoff. With the SNW analysis, the main weaknesses and strengths of the enterprise are determined. Measures to reduce fuel costs have been introduced, and their advantages have been systematized.
By all indicators, the proposed investment project is attractive and improves the competitor's position, so it is economically feasible. By all indicators, the proposed investment project is attractive and therefore economically feasible.