У статті показано важливість процедури оцінювання ефективності діяльності наукових установ в цілому.
Доведено, що основними підходами у процедурі оцінювання є кількісний та якісний підходи. Здійснено порівняльний
аналіз використання кількісного методу оцінювання ефективності діяльності наукових установ з якісним (експертним)
методом. Доведено, що підхід до визначення ефективності діяльності наукових досліджень має бути комплексним та
ґрунтуватися як на експертних – якісних – оцінках, так і на кількісних – наукометричних та бібліометричних показниках.
Визначено, що впровадження експертного оцінювання у загальну процедуру оцінювання ефективності діяльності
наукових установ НАН України стимулюватиме розвиток нової моделі фінансування окремих підрозділів та установ
НАНУ в цілому.
The article shows that the procedure for evaluating the results of the activities of scientific institutions is the most
important mechanism for determining the results of the activities of scientific institutions in a number of world countries. The
article shows the importance of the procedure for evaluating the effectiveness of scientific institutions as a whole. It has been proven
that the main approaches in the assessment procedure are quantitative and qualitative. A comparative analysis of the use of the
quantitative method of evaluating the effectiveness of scientific institutions with the qualitative (expert) method was carried out.
It is shown that the approach to determining the effectiveness of scientific research activities should be comprehensive and based
on both expert – qualitative – assessments and quantitative – scientometric and bibliometric indicators. It was determined that the
introduction of expert evaluation into the general procedure for evaluating the effectiveness of scientific institutions of the National
Academy of Sciences of Ukraine stimulates the development of a new model of financing individual divisions and institutions of
the National Academy of Sciences of Ukraine as a whole. In addition, it has been proven that the implementation of the evaluation
procedure stimulates the development of a new model of financing academic units and institutions as a whole, which is an important
step on the way to reform and further development of the Academy.