The article considers current directions for improving the economic condition of
transport construction enterprises in the crisis phenomena conditions, both in the transport
industry and in the country as a whole. The purpose of article is research and economic
substantiation of the possibility of improving the economic condition of transport construction
enterprises due to the improvement of their adaptation capabilities, better application of all
productive potential to market demands of the transport industry. Research methodology involves
the use of methods: empirical research (comparison, observation), theoretical research (ascending
from the abstract to the concrete), general scientific methods (abstraction and concretization,
analysis and synthesis, induction and deduction, analogy), etc. The relevance of solution to the
scientific problem defined in the article is that in conditions of increased requirements for the
quality parameters of maintenance and service of transport construction facilities, limited funds
for transport construction enterprises, there are requirements for increasing productivity and
efficiency of activity. The results of the study are as follows: indicators of monitoring the state of
transport construction enterprises, which reflect the market potential of such enterprises, taking
into account the requests of the transport industry, in the conditions of harmonization of the key
directions of activity of the national economy main branches of Ukraine to the world economic
formation, are determined. The originality and practical value of the research lies in the fact that
the article systematizes the key performance indicators of transport construction enterprises,
which affect their productivity and efficiency. The conclusions of the study are as follows: it is
shown that the stabilization of fixed assets technical condition of JSC “Ukrainian Railways”
through the reproduction of railway infrastructure will provide an opportunity to ensure the
strategic development and effective functioning of railway transport, to ensure the necessary level of throughput and carrying capacity, safety of train traffic, which will ultimately increase
competitiveness railway transport and the state’s defense capability.
У статті розглянуто актуальні напрямки покращення економічного стану
підприємств транспортного будівництва в умовах кризових явищ, як транспортній галузі,
так і в країні в цілому. Метою статті є дослідження та економічне обґрунтування
можливості покращення економічного стану підприємств транспортного будівництва за
рахунок вдосконалення їх адаптаційних можливостей, кращого застосування всього
продуктивного потенціалу до ринкових запитів транспортної галузі. Методологія
дослідження передбачає використання методів: емпіричного дослідження (порівняння,
спостереження), теоретичного дослідження (сходження від абстрактного до
конкретного), загальнонаукових методів (абстрагування й конкретизація, аналіз та
синтез, індукція та дедукція, аналогія) та ін. Актуальність вирішення наукової проблеми,
що визначена у статті, полягає в тому, що в умовах підвищення вимог до якісних
параметрів утримання та обслуговування об’єктів транспортного будівництва,
обмежених коштів, до підприємств транспортного будівництва пред’являються вимоги
щодо підвищення продуктивності та ефективності діяльності. Результати дослідження
наступні: визначено показники моніторингу стану підприємств транспортного
будівництва, що віддзеркалюють ринковий потенціал таких підприємств з урахуванням
запитів транспортної галузі, в умовах гармонізації ключових напрямів діяльності основних
галузей національної економіки України до світової економічної формації. Оригінальність іпрактична цінність дослідження полягає в тому, що у статті систематизовано ключові
показники діяльності підприємств транспортного будівництва, які саме і впливають на їх
продуктивність та ефективність. Висновки дослідження наступні: показано, що
стабілізація технічного стану основних засобів АТ «Українська залізниця» через
відтворення залізничної інфраструктури, дасть можливість забезпечити стратегічний
розвиток та ефективне функціонування залізничного транспорту, забезпечити необхідний
рівень пропускної та провізної спроможності, безпеки руху поїздів, що зрештою підвищить
конкурентоспроможність залізничного транспорту та обороноздатність держави.