У статті визначено сучасні тенденції інноваційного розвитку підприємств сфери
послуг. Актуальність дослідження визначається, насамперед, необхідністю постійного
динамічного аналізу показників інноваційної активності підприємств сфери послуг у розрізі їх
видів, масштабів діяльності, місця розташування та основних показників діяльності як на
внутрішньому, так і на зовнішньому ринках. У процесі дослідження використано такі
загальнонаукові методи: аналітичні та статистичні методи при виявленні та опрацюванні
вітчизняних та іноземних статистичних даних; метод експертних оцінок, історичний та
логічний методи при екстраполяції стану минулих років на майбутнє. Проаналізовано
сучасний стан інноваційної діяльності у сфері послуг в Україні в умовах пандемії та вплив на
неї інших факторів економічної турбулентності. Визначено, що зростання потреб
споживачів неминуче впливає на зростання номенклатури та асортименту комерційних та
некомерційних послуг, що відображається у зростанні їх експорту. Особлива увага
зосереджена на вивченні процесу модернізації та впровадження інновацій, що свідчить про
зростання експорту та конкурентоспроможності послуг, чого можна досягнути
підприємствам сфери послуг при реалізації інноваційних проєктів. Доведено, що в дослідженні
варто виокремлювати та аналізувати послуги, пов’язані з використанням інтелектуальної
власності, адже вони свідчать про наявність потенціалу для інноваційного розвитку.
Досліджено та проаналізовано тенденції у зовнішньоекономічній діяльності інноваційної
продукції підприємств сфери послуг. Визначено, що у секторі роялті та використання послуг
інтелектуальної власності імпорт значно перевищує їх експорт, а це свідчить про залежність
від зарубіжних технологій, методологій та ноу-хау; у секторі послуг із дослідження та
розробок тенденція зворотня експорт значно перевищує їх імпорт, що свідчить про
прогалини у реалізації інноваційного процесу на рівні впровадження нововведень; різниця між
експортом та імпортом у зазначених секторах доводить необхідність інтенсифікації зусиль
щодо комерціалізації інновацій у сфері послуг та реалізації засад щодо формування
інституційних засад для реалізації інтелектуального капіталу. За результатами досліження
запропоновано враховувати світові тренди ринку послуг при визначенні причин та наслідків
діяльності вітчизняних гравців сфери послуг. Також доцільно акцентувати увагу на
інтелектуальних послугах, реалізація яких на внутрішньому та зовнішньому ринках сприятиме
виконанню пріоритетних завдань національної економіки.
The article defines modern trends in the innovative development of service sector
enterprises. The relevance of the study is determined, primarily, by the need for constant dynamic
analysis of innovative activity indicators in the service sector enterprises in terms of their types,
scope of activity, location and main indicators of activity both in the domestic and foreign markets.
The following general scientific methods were used in the research process: analytical and
statistical methods for identifying and processing domestic and foreign statistical data; the
method of expert evaluations, historical and logical methods for extrapolating the state of past
years to the future. The current state of innovative activity in the service sector in Ukraine under
the conditions of pandemic and influence of other factors of economic turbulence are analyzed.
It was determined that the growth of consumer needs inevitably affects an increase of
nomenclature and range of commercial and non-commercial services, which is reflected in the
growth of their exports. Special attention is focused on the study of modernization process and
innovations implementation, which indicates the growth of services exports and competitiveness,
which can be achieved by implementing innovative projects for service sector enterprises. It has
been proven that the research should distinguish and analyze services related to the use of
intellectual property, because they indicate the presence of potential for innovative development.
Trends in the foreign economic activity of innovative products in the service sector enterprises are
studied and analyzed. It was determined that in the royalties sector and intellectual property
services using sector, imports significantly exceed their exports, which indicates dependence on
foreign technologies, methodologies and know-how; and also in the research and development
services sector, the trend is reversed exports significantly exceed their imports, which indicates
gaps in the innovation process implementation at the level of introduction of innovations; the
difference between export and import in the specified sectors proves the need to intensify efforts to
commercialize innovations in the service sector and implement the principles of institutional
foundations formation for intellectual capital realization. According to the research results, it is
proposed to take into account the global trends of services market for determining the causes and
consequences of domestic players activities in the service sector. It is also advisable to focus
attention on intellectual services, because their implementation on the domestic and foreign
markets will contribute to the fulfillment of priority tasks of the national economy.