Статтю присвячено економіко-правовому дослідженню моделей дифузії міжнародних стандартів комплаєнсу
в локальному праві українських банків. Для визначення специфіки висвітлення окремих аспектів дотримання норм
застосовано метод компаративного аналізу відповідних внутрішніх документів 15 найбільших установ. Визначено ключові
ризики узагальненого підходу до адаптації світової практики в прикладні моделі забезпечення комплаєнсу вітчизняних
банків, подано основні рекомендації для пом’якшення негативних наслідків їх реалізації. Охарактеризовано організаційно правові особливості запровадження міжнародних стандартів з регулювання комплаєнсу в практиці НБУ. Проаналізовано
кодекси поведінки (етики) та аналогічні документи системно важливих банків України в розрізі класифікаційних груп.
Обґрунтовано спільні та відмінні риси розглянутих актів локального права. Отримані результати мають прикладну
цінність через урахування зазначених моделей дифузії міжнародних стандартів комплаєнсу при розробці внутрішнього
нормативного забезпечення банків з питань відповідності вимогам.
The paper is devoted to the economic and legal study of models of international compliance standards' diffusion into
local law of Ukrainian banks. It is used the method of comparative analysis of relevant internal documents of 15 largest institutions
to determine the specifics of coverage of certain aspects of compliance. It is identified the key risks of the generalized approach
to the adaptation of world practice into applied models for ensuring the compliance of domestic banks. It is provided the main
recommendations for mitigating the negative consequences of implementing the specified challenges. It is characterized the
organizational and legal features of the introduction of international compliance regulation standards in the practice of the NBU.
It is analyzed the Codes of conduct (ethics) and similar documents of systemically important banks of Ukraine. Since the sample
was represented by state, foreign and private Ukrainian banks, as a result, not only the key features of the analyzed documents were
determined for each institution, but also the common and distinctive within the framework of classification groups were identified.
Therefore, state banks focus on avoiding conflicts of interest and responsible use of property, banks with foreign capital – on
protecting consumer rights and compliance with financial monitoring requirements, and private domestic banks – on relations with
own shareholders and employees' compliance with corporate style. The common feature of the considered acts of local law is the
emphasis on relations with customers and competitors, proper handling of confidential information, procedures for cooperation
with partners, suppliers and agents, maintaining a high culture of risk management, prevention of any manifestations of corruption,
abuse of official position, bribery with special attention to giving and receiving gifts. The obtained results have an applied value
due to considering the specified models of international compliance standards' diffusion in the development of internal normative
support of banks on compliance issues.