Метою статті є обґрунтування методологічного підходу до формування конкурентних переваг підприємства
сфери послуг на засадах управління комунікативними технологіями. На основі аналізу ринку клінінгових послуг
міста Одеси та області побудовано карту стратегічних груп та визначено основні підприємства-конкуренти ТОВ
«Об’єкт Сервіс». У статті проведено оцінювання конкурентоспроможності досліджуваного підприємства на основі
розрахунку інтегрального показника. За результатами опитування клієнтів підприємства встановлено недоліки
процесу обслуговування. З використанням функціонального моделювання, а саме нотації Activity diagram, побудовано
бізнес-процес «управління заявками», встановлено причини ускладнення комунікаційного процесу та можливі шляхи
його покращення. У результаті перепланування бізнес-процесу «управління заявками» за допомогою впровадження
інноваційних комунікативних технологій скорочено кількість операцій з восьми до семи та скорочено кількість часу,
що витрачається на опрацювання однієї заявки. Доведено економічну доцільність впровадження цих технологій за
результатами розрахунку показника ROI.
The article substantiates the methodological approach to the formation of competitive advantages of the enterprise in
the field of services based on the principles of management of communication technologies. Based on the research of the cleaning
services market of Ukraine, it was established that due to the introduction of quarantine measures in connection with the COVID-19
pandemic, and then the introduction of martial law as a result of the armed aggression of the Russian Federation, the problem of
uninterrupted operation of the enterprise in a remote format is urgent. Based on the analysis of the market of cleaning services
in the city of Odesa and the region, a map of strategic groups was built and the main competing companies of Object Service
LLC were identified. The article evaluates the competitiveness of Object Service LLC with its closest competitors based on the
calculation of the integral indicator. A survey of clients of "Object Service" LLC was conducted, according to the results of which
it was determined that the process of processing one application is not fast enough, therefore, it is necessary to develop tools for
its optimization. The business process of "application management" was considered based on functional modeling in the Activity
diagram notation, which helped to study in detail the operations in it, namely their number and how much time each operation
takes separately. Based on the analysis of this business process, the reasons for the complication of the communication process and
possible ways to improve it were determined. As a result of re-planning the business process "application management" with the
help of introducing innovative communication technologies into this process, the number of operations was reduced from eight to seven and the amount of time spent on processing one application was reduced by more than one hour. The economic feasibility of
the implementation of these technologies is proven using the ROI indicator.