У статті проаналізовано основні інноваційні технології, які використовуються в управлінні персоналом
організації. Мета статті є розробка теоретичних рекомендацій щодо подальшого розвитку інноваційних технологій
в системі управління персоналом організації. Розглянуто наукові підходи авторів до необхідності запровадження
інноваційних технологій в системі управління персоналом. Визначено принципи інноваційних підходів до управління
персоналом – адаптивності, динамічності, самоорганізації, саморегуляції, саморозвитку. Встановлено класифікацію
системи управління персоналом за такими ознаками: за фактором впливу: зовнішні та внутрішні; за суб’єктом впливу:
індивідуальні та групові; за ієрархією впливу: посередницькі та прямі; за часом дії: стратегічні, тактичні, операційні;
за ефектом дії: інноваційні, оптимізаційні, інформаційні, адаптивні, інтеграційні; за функцією впливу: звільнення,
мотивація, оцінка, навчання і розвиток, пошук і підбір, аналіз ринку праці, планування, стратегічне управління. Зроблено
висновок про те, що повномасштабне вторгнення росії в Україну підвищило потребу щодо переходу суб’єктів економічної
діяльності на електронні форми взаємодії працівників, включаючи віддалений режим роботи та діяльність штатних
фахівців у електронно-комунікаційному середовищі.
The article analyses the main innovative technologies used in personnel management of the organization. The purpose of
the article is to develop theoretical recommendations regarding the further development of innovative technologies in the personnel
management system of the organization. The authors' scientific approaches to the need to introduce innovative technologies in the
personnel management system are considered. The principles of innovative approaches to personnel management are determined
- adaptability, dynamism, self-organization, self-regulation, self-development. The classification of the personnel management
system was established according to the following characteristics: by the factor of influence: external and internal; by subject of
influence: individual and group; by hierarchy of influence: indirect and direct; by time of action: strategic, tactical, operational;
according to the effect of the action: innovative, optimization, information, adaptive, integration; by function of influence: dismissal,
motivation, assessment, training and development, search and selection, labour market analysis, planning, strategic management.
The article describes modern information technologies used in the personnel management system, namely: Internet technologies
(corporate websites, e-mail, social networks, professional unions, instant messaging programs); analysis of big data (identification
of staff turnover, planning, strategy development, identification of personnel gaps); cloud technologies (SaaS, PaaS, IaaS,
BPMonline CRM, ASoft CRM, Bitrix24); artificial intelligence (chat-bots, ATS and CRM systems, VR (virtual reality) technologies,
RPA platforms, ANN). It was concluded that the full-scale invasion of Russia into Ukraine increased the need for the transition of
subjects of economic activity to electronic forms of employee interaction, including remote work mode and the activities of full-time
specialists in the electronic communication environment.