Метою статті є дослідження застосування методу DEA для аналізу ефективності діяльності закладів вищої
освіти. Автором було проаналізовано ефективність наукової складової діяльності закладів вищої освіти міста Одеси та
запропоновано критерії оцінки наукової ефективності з використанням методу DEA.
В результаті проведеного дослідження автором статті визначено ефективні та неефективні заклади вищої освіти
з погляду наукової складової їх діяльності. На основі аналізу було з’ясовано, що майже всі ЗВО мають зростаючий
ефект масштабу, що є позитивним сигналом для об’єднання ЗВО, а також запропоновано створення наукового хабу для
об’єднання зусиль та пошуку найкращих практик у дослідницькій діяльності на регіональному рівні.
The purpose of the article is to study the application of the DEA method to analyze the effectiveness of higher education
institutions. Method. For this, literary sources were first studied, starting with the creation of the method, ending with the present
times. Based on this, the author analyzed the efficiency of the research component of higher education institutions of the city of
Odesa using the input-oriented DEA method with constant return to scale. The inputs in the assessment of the efficiency of the
scientific component included the number of teachers and the number of accredited educational programmes in higher education
institutions, and the outputs included the number of citations, the number of publications, and the number of defenses of the
Doctor of Philosophy degree. Results. On the basis of the conducted analysis, the author of the article determined efficient and
inefficient higher educational institutions according to the research component. This allows managers to focus resources and
efforts on improving the performance and quality of training in the latter. This can contribute to increasing the competitiveness
of institutions, improving the quality of education, which in turn contributes to the development of the educational system as a
whole. In addition, the results of the analysis of the efficiency of higher education institutions using the DEA method can be used
to establish more objective criteria for admission or providing financial support, based on the successful practices of efficient
institutions. In addition, immediate interventions can be implemented in ineffective institutions to solve identified problems and
achieve a more balanced and productive educational activity. Practical significance. Based on the analysis, it was found that
almost all HEIs have a growing return to scale, which is a positive signal for the unification of HEIs, and it was also proposed to
create a scientific hub for joining efforts and finding best practices in research activities at the regional level. Also, author of the
article proposes to use also the number of grant programmes and financing of research in higher educational institutions as the
outputs for evaluating the research activities more correctly.