Метою дослідження є розкриття феномену електронної комерції в контексті умов-викликів з якими
стикається сучасний бізнес. Методика дослідження полягає у поєднанні загально-наукових методів системного аналізу,
синтезу, синергетичного підходу до аналізу складних нерівноважних неоднорідних нелінійних систем, зокрема, для
аналізу можливих ризикових сценаріїв, пов'язаних з феноменом електронної комерції та розробки стратегій зниження
ймовірності їх виникнення. Результати. Перш за все варто відокремити підприємства, які були створені в період до ери
електронної комерції та підприємства створені вже в період її бурхливого розвитку. Відповідно як можливості, так і
загрози у випадках “до” та “в період” електронної комерції суттєво розрізнюється. З одного боку, стає можливою більша
керованість бізнесу, а, з іншого, збільшується загроза підприємницької безпеки, ніж це було у період до розповсюдження
практик електронної комерції. Феномен електронної комерції взагалі поєднує в собі нові “вікна можливостей” та
ймовірність специфічних ризиків. Для малих та середніх підприємств, що як правило можуть бути більш мобільними та
адаптивними, відповідно змін бізнес-середовища, невід'ємною умовою їх ефективної діяльності є їх участь у практиках
електронної комерції. Практична значимість результатів дослідження полягає у тому, що використання синергетичного
підходу у визначенні феномена електронної комерції, надає можливості підприємствам малого та середнього бізнесу
суттєво вдосконалити систему прийняття рішень у напрямку підвищення їх ефективності, відповідно до сучасних умов,
запобігаючи виникненню ризиків сценаріїв, пов'язаних з феномена електронної комерції.
Purpose of the study is to reveal the phenomenon of electronic commerce in the context of challenging conditions faced
by modern business. Metod is a combination of general scientific methods of system analysis, synthesis, synergistic approach to
the analysis of complex non-equilibrium heterogeneous nonlinear systems, in particular, to analyze possible risk scenarios related
to the phenomenon of electronic commerce and develop strategies to reduce the probability of their occurrence. Results. First of
all, it is worth separating enterprises that were created in the period before the era of electronic commerce and enterprises that
were created already during its rapid development. Accordingly, both opportunities and threats in cases "before" and "during"
e-commerce are significantly different. On the one hand, greater controllability of business becomes possible, and on the other
hand, the threat to business security increases than it was in the period before the spread of electronic commerce practices. The
phenomenon of electronic commerce in general combines new "windows of opportunity" and the probability of specific risks. For
small and medium-sized enterprises, which, as a rule, can be more mobile and adaptive, according to changes in the business
environment, an integral condition for their effective activity is their participation in electronic commerce practices. Practical
importance of the research results is that the use of a synergistic approach in defining the phenomenon of electronic commerce
provides opportunities for small and medium-sized businesses to significantly improve the decision-making system in the direction
of increasing their efficiency, in accordance with modern conditions, preventing the emergence of risky scenarios related to
e-commerce phenomenon.