Фінансове забезпечення територіальних громад має важливе значення для розвитку інфраструктури,
освіти, охорони здоров'я, соціального захисту та інших сфер, які безпосередньо впливають на якість життя громадян,
які проживають на їх території. Фінансове забезпечення громади характеризується бюджетними надходженнями з
різних джерел, включаючи місцеві податки і збори, гранти від центрального уряду, місцеві позики і кредити, джерела
природних ресурсів, податки від місцевого бізнесу, гранти і проекти від міжнародних організацій. Встановлено, що
бюджетні надходження варіюються і залежать від конкретних умов та обставин кожної територіальної громади.
Важливо ефективно управляти цими фінансовими ресурсами і використовувати їх для розвитку громади та задоволення
потреб населення. Бюджети громад Закарпатської області складаються з доходів Берегівського, Мукачівського,
Раківського, Тачівського, Ужгородського та Хустського районів. Найбільшу питому вагу у бюджетах територіальних
громад Закарпатської області у 2021-2022 рр. мав Ужгородський район, відповідно 44,8% та 50,9%. Визначено, що
питома вага надходжень Ужгородського району за ці роки зросла на 59,2%. Для вдосконалення системи фінансового
забезпечення українських громад запропоновано використовувати демократичні механізми оцінки та впливу на місцеві
бюджети для забезпечення ефективного та цільового витрачання коштів місцевих бюджетів. Доведено, що війна
змінила підхід місцевих громад до фінансового забезпечення. Водночас зросли фінансові надходження від міжнародних і
національних фондів та організацій у вигляді підтримки від благодійників і меценатів (гуманітарна допомога). Воєнний
стан та пов'язані з ним виклики змусили прийняти нові програми та видатки, характерні для цього періоду. Більшість
місцевих органів влади реалізовують спеціальні програми для підтримки та забезпечення своєї діяльності, фінансування
будівництва та розгортання бомбосховищ, створення запасів матеріальних цінностей, придбання генераторів для
енергозабезпечення бюджетних установ, надання адресної допомоги військовослужбовцям та їхнім сім'ям. Для допомоги
внутрішньо переміщеним особам та задоволення їхніх потреб здійснюються окремі заходи фінансової підтримки,
запроваджуються окремі бюджетні програми.
Financial support for territorial communities is of great importance for the development of infrastructure, education,
healthcare, social protection, and other areas that directly affect the quality of life of the citizens residing within their territories.
The financial support of communities is characterized by budgetary revenues from various sources, including local taxes and
fees, grants from the central government, local loans and credits, natural resources, taxes from local businesses, grants, and
projects from international organizations. It is established that budgetary revenues vary and depend on the specific conditions
and circumstances of each territorial community. It is crucial to effectively manage these financial resources and utilize them
for community development and meeting the needs of the population. The budgets of communities in the Zakarpattia region are
composed of revenues from the Berehove, Mukachevo, Rakhiv, Tyachiv, Uzhgorod, and Khust districts. In 2021-2022, the Uzhgorod
district contributed the highest proportion to the budgets of territorial communities, accounting for 44.8% and 50.9% respectively.
It is substantiated that the proportion of revenues from the Uzhgorod district in these years increased by 59.2%. To improve the
financial support system of Ukrainian communities, it is proposed to use mechanisms of democratic assessment and influence
on local budgets to ensure effective and targeted expenditure of local budget funds. It is proven that the war has changed the
approach of local communities to financial support. At the same time, financial receipts from international and national funds and
organizations in the form of support from philanthropists and patrons (humanitarian aid) have increased. The state of war and the
associated challenges have compelled the adoption of new programs and expenditures characteristic of this period. Most local
authorities are implementing special programs to support and ensure their activities, finance the construction and deployment of
bomb shelters, create reserves of material values, purchase generators for energy supply to budgetary institutions, and provide
targeted assistance to servicemen and their families. Separate measures for financial support are carried out to assist internally
displaced persons and meet their needs, with separate budget programs being introduced