У статті представлено основні етапи комплексного аналізу, визначено методи
та принципи оцінки маркетингової діяльності підприємства. Здійснено узагальнення
основних типових маркетингових рішень залежно від періодів розвитку кризи.
Встановлено, що оцінка маркетингової діяльності підприємства, у першу чергу,
здійснюється за сукупністю таких критеріїв, як: обсяг товарообігу, розмір товарних
запасів та витрати обігу. Проте, для більш точної оцінки застосовують такі показники,
як широта асортименту товарів і коефіцієнт задоволення купівельного попиту.
Проаналізовано управлінські проблеми у сфері маркетингової діяльності організації та
зазначена роль інформаційної бази для прийняття обґрунтованих управлінських рішень.
Встановлено напрями проведення комплексного аналізу, а саме: дослідження кон’юнктури
ринку, конкурентного середовища, поведінки споживачів, факторів макро- і
мікросередовища. Запропоновано три способи оптимізації витрат на просування
продуктів. Виділено комплекс факторів, які мають бути враховані при прийнятті
антикризових маркетингових рішень: особливості корпоративної місії підприємства;
результати стратегічного планування; особливості стратегії маркетингу підприємства;
фактори зовнішнього середовища маркетингу підприємства; фактори внутрішнього
середовища маркетингу підприємства. Окрему увагу приділено комплексній взаємодії
інструментів маркетингу та менеджменту на підприємствах в умовах кризи, і, якщо
метою управління організацією є прийняття ефективних рішень, то метою маркетингу,
як філософії ведення бізнесу – формування рішень адекватних зовнішнім умовам, що
особливо важливо під час негативного впливу кризових явищ. Здійснено обґрунтування
необхідності використання Інтернет-ресурсу підприємством, що дозволить налагодити
відносини з покупцями із значно меншими витратами.
The article presents the main stages of comprehensive analysis, determines the methods
and principles of evaluating the marketing activity of enterprise. Generalization of the main
typical marketing solutions was carried out depending on the periods of crisis development. It was
established that the evaluation of enterprise’s marketing activity is primarily carried out
according to a set of such criteria as: the volume of merchandise turnover, the size of inventories,
and turnover expenses. However, for a more accurate assessment, such indicators as the breadth
of the product range and the satisfaction ratio of purchasing demand are used. Management
problems in the sphere of organization marketing activity are analyzed and the role of information
base for making informed management decisions is determined. Directions of comprehensive
analysis are established, namely: the study of market conjuncture, competitive environment,
consumer behavior, macro- and micro environmental factors. Three ways to optimize product
promotion costs are proposed. A complex of factors that must be taken into account when making
anti-crisis marketing decisions are highlighted: peculiarities of enterprise’s corporate mission;
results of strategic planning; features of enterprise’s marketing strategy; factors of enterprise’s
external marketing environment; factors of enterprise’s internal marketing environment.
Particular attention is paid to the complex interaction of marketing and management tools at
enterprises in crisis conditions, and if a goal of managing an organization is to make effective
decisions, then the goal of marketing as a business philosophy is the formation of solutions
adequate to external conditions, which is especially important during the negative impact of crisis
phenomena. The justification of the need to use the Internet resource by the enterprise, which will
allow establishing relations with buyers with significantly lower costs, has been made.