Ecotourism is a rapidly developing industry in the world and has been
attracting more and more attention in recent years. Compared to other countries, the
promotion of ecotourism in Ukraine is still at an early stage. Nevertheless, efforts are being
made to promote ecotourism in the country, in particular, with a focus on its natural and
cultural heritage. In this regard, the purpose of this article is to examine the opportunities and
ways to promote ecotourism in Ukraine through Internet marketing, in particular, through theuse of social networks and other online tools. The article also analyses the experience of
other countries where ecotourism is a popular destination in the tourism industry, such as
Norway and Iceland. The study solved the following tasks: identifying areas in Ukraine where
it is possible to develop ecotourism, taking into account the experience of European countries;
formulating strategies for promoting ecotourism in Ukraine, using Internet marketing tools.
The article uses general scientific methods to obtain substantiated results and
recommendations for promoting ecotourism in Ukraine. The paper highlights the theoretical
aspects of ecotourism development, analyses the experience of Norway and Iceland in this
area, and offers specific strategies and materials for promoting ecotourism in Ukraine.
У світі екотуризм є галуззю, що активно розвивається, і останніми
роками привертає до себе все більше уваги. Порівняно з іншими країнами, просування
екотуризму в Україні все ще перебуває на початковій стадії. Тим не менш, в країні
докладаються зусилля для популяризації екотуризму, зокрема, з акцентом на її
природну та культурну спадщину. У зв’язку з цим, метою даної статті є розгляд
можливостей та способів просування екотуризму в Україні за допомогою інтернет маркетингу, зокрема, за рахунок використання соціальних мереж та інших онлайн інструментів. У статті також проаналізовано досвід інших країн, де екотуризм є
популярним напрямком туристичної галузі, таких як Норвегія та Ісландія. В ході
дослідження були вирішені наступні завдання: виявлення областей в Україні, де
можливо розвивати екотуризм, з урахуванням досвіду європейських країн; формування
стратегій просування екотуризму в Україні, з використанням інструментарію інтернет маркетингу. У статті були використані загальнонаукові методи, що дозволили отримати
обґрунтовані результати та рекомендації щодо просування екотуризму в Україні. Робота
висвітлює теоретичні аспекти розвитку екотуризму, аналізує досвід Норвегії та Ісландії
у цій галузі, а також пропонує конкретні стратегії та матеріали для просування
екотуризму в Україні.