DSpace Repository

Нейропсихологічна діагностика і корекція порушень читання у дітей з вадами зору

Show simple item record

dc.contributor.author Кременчуцька, М.К.
dc.contributor.author Кіпаренко, О.Л.
dc.contributor.author Чикур, Л.Д.
dc.contributor.author Пундєв, В.В.
dc.contributor.author Добриніна, І.В.
dc.contributor.author Kremenchutska, M.
dc.contributor.author Kiparenko, O.
dc.contributor.author Chykur, L.
dc.contributor.author Pundiev, V.
dc.contributor.author Dobrynina, I.
dc.date.accessioned 2024-04-23T08:31:37Z
dc.date.available 2024-04-23T08:31:37Z
dc.date.issued 2022
dc.identifier УДК 617.75 : 616.8 : 159.946.4] -053.5-072.85-085.851
dc.identifier.citation Нейропсихологічна діагностика і корекція порушень читання у дітей з вадами зору / М.К. Кременчуцька, О.Л. Кіпаренко, Л.Д. Чикур, та ін. // Офтальмологічний журнал. – 2022. – № 4. – C.68-74. en_US
dc.identifier.uri http://dspace.oneu.edu.ua/jspui/handle/123456789/17523
dc.identifier.uri https://www.ozhurnal.com/sites/default/files/ua2022-4-11.pdf
dc.description.abstract Вступ. Кожен рік кількість дітей з порушеннями навичок читання збільшується. У статті акцентовано увагу на нейропсихологічному підході до дослідження порушень оволодіння навичкою читання у дітей з вадами зору. Мета роботи. Дослідити вплив нейропсихологічних показників на порушення читання у дітей з вадами зору. Матеріали і методи. Вибірку дослідження склали 72 дитини віком від 8 до 12 років, з яких 36 дітей мали різні вади зору. В дослідженні використано батарею нейропсихологічних тестів О.Р. Лурії (дитяча версія Ж.М. Глозман). Статистичний аналіз проводився за допомогою IBM SPSS Statistics 23. Результати. Аналіз нейропсихологічних проб виявив достовірні відмінності (p<0,050) між експериментальною та контрольною групами. Нейропсихологічний симптомокомплекс (кластер) для дітей з вадами зору містить певні маркери, що відповідають за регуляцію та контроль: незапам’ятовування послідовності елементів, незапам’ятовування смислових елементів тексту, несформованість холістичного читання, низький темп читання, неможливість скласти програму розв’язання задачі, труднощі у знаходженні узагальненого поняття, конкретно-ситуативне узагальнення. Висновки. Встановлено, що на порушення читання у дітей з вадами зору впливає рівень сформованості нейропсихологічних показників, а саме регуляторні механізми, як у руховій так й у інтелектуальній сферах. Розуміння нейропсихологічних механізмів порушень читання у дітей з вадами зору має вирішальне значення для диференціальної нейропсихологічної діагностики та подальшого правильно збудованого корекційного маршруту роботи нейропсихолога. en_US
dc.description.abstract From year to year, there has been an increase in the number of children with poor reading skills. The paper focuses on a neuropsychological approach to assessing reading learning difficulties in visually impaired children. Purpose: To examine the impact of neuropsychological characteristics on reading learning difficulties in visually impaired children. Material and Methods: The study sample included 72 children aged 8-12 years; of these, 36 had a vision impairment. We used a battery of neuropsychological tests proposed by Luria and adapted for children by Glozman. Statistical analysis was conducted using IBM SPSS Statistics 23 software. Results: There was a significant difference (p < 0.05) in neuropsychological test results between the experimental group and controls. The neuropsychological symptom complex (cluster) for visually impaired children comprises certain markers of regulation and control like Difficulties in Memorizing a Series of Elements, Difficulties in Retaining Semantic Elements of a Text, Immaturity of Holistic Reading, Slow Reading, Impossibility to Make a Program for an Arithmetic Problem, Difficulties in Naming the Found Category, and Situational Generalization. Conclusion: It was found that the degree of the maturity of neuropsychological characteristics (regulation mechanisms) in the domains of motor and intellectual functioning has an effect on learning difficulties in reading in visually impaired children. Understanding the neuropsychological mechanisms of reading disorders in visually impaired children has a key value for neuropsychological differential diagnosis with subsequent correct identification of targets for neuropsychological correction.
dc.language.iso uk en_US
dc.subject порушення читання en_US
dc.subject дислексія en_US
dc.subject нейропсихологічна діагностика en_US
dc.subject нейропсихологічна корекція en_US
dc.subject діти з вадами зору en_US
dc.subject труднощі регуляції та контролю en_US
dc.subject reading disorders en_US
dc.subject dyslexia en_US
dc.subject neuropsychological diagnostics en_US
dc.subject neuropsychological correction en_US
dc.subject visually impaired children en_US
dc.subject difficulties in regulation and control en_US
dc.title Нейропсихологічна діагностика і корекція порушень читання у дітей з вадами зору en_US
dc.title.alternative Neuropsychological diagnostics and correction of reading disorders in visually impaired children en_US
dc.type Article en_US
dc.identifier.doi http://dx.doi.org/10.31288/oftalmolzh202246874


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account