dc.contributor.author |
Кременчуцька, М.К. |
|
dc.contributor.author |
Кіпаренко, О.Л. |
|
dc.contributor.author |
Чикур, Л.Д. |
|
dc.contributor.author |
Пундєв, В.В. |
|
dc.contributor.author |
Добриніна, І.В. |
|
dc.contributor.author |
Kremenchutska, M. |
|
dc.contributor.author |
Kiparenko, O. |
|
dc.contributor.author |
Chykur, L. |
|
dc.contributor.author |
Pundiev, V. |
|
dc.contributor.author |
Dobrynina, I. |
|
dc.date.accessioned |
2024-04-23T08:31:37Z |
|
dc.date.available |
2024-04-23T08:31:37Z |
|
dc.date.issued |
2022 |
|
dc.identifier |
УДК 617.75 : 616.8 : 159.946.4] -053.5-072.85-085.851 |
|
dc.identifier.citation |
Нейропсихологічна діагностика і корекція порушень читання у дітей з вадами зору / М.К. Кременчуцька, О.Л. Кіпаренко, Л.Д. Чикур, та ін. // Офтальмологічний журнал. – 2022. – № 4. – C.68-74. |
en_US |
dc.identifier.uri |
http://dspace.oneu.edu.ua/jspui/handle/123456789/17523 |
|
dc.identifier.uri |
https://www.ozhurnal.com/sites/default/files/ua2022-4-11.pdf |
|
dc.description.abstract |
Вступ. Кожен рік кількість дітей з порушеннями навичок читання збільшується. У статті акцентовано увагу на нейропсихологічному підході до дослідження порушень оволодіння навичкою читання у дітей з вадами зору. Мета роботи. Дослідити вплив нейропсихологічних показників на порушення читання у дітей з вадами зору. Матеріали і методи. Вибірку дослідження склали 72 дитини віком від 8 до 12 років, з яких 36 дітей мали різні вади зору. В дослідженні використано батарею нейропсихологічних тестів О.Р. Лурії (дитяча версія Ж.М. Глозман). Статистичний аналіз проводився за допомогою IBM SPSS Statistics 23. Результати. Аналіз нейропсихологічних проб виявив достовірні відмінності (p<0,050) між експериментальною та контрольною групами. Нейропсихологічний симптомокомплекс (кластер) для дітей з вадами зору містить певні маркери, що відповідають за регуляцію та контроль: незапам’ятовування послідовності елементів, незапам’ятовування смислових елементів тексту, несформованість холістичного читання, низький темп читання, неможливість скласти програму розв’язання задачі, труднощі у знаходженні узагальненого поняття, конкретно-ситуативне узагальнення. Висновки. Встановлено, що на порушення читання у дітей з вадами зору впливає рівень сформованості нейропсихологічних показників, а саме регуляторні механізми, як у руховій так й у інтелектуальній сферах. Розуміння нейропсихологічних механізмів порушень читання у дітей з вадами зору має вирішальне значення для диференціальної нейропсихологічної діагностики та подальшого правильно збудованого корекційного маршруту роботи нейропсихолога. |
en_US |
dc.description.abstract |
From year to year, there has been an increase in the number of children with poor reading skills. The paper focuses on a neuropsychological approach to assessing reading learning difficulties in visually impaired children. Purpose: To examine the impact of neuropsychological characteristics on reading learning difficulties in visually impaired children. Material and Methods: The study sample included 72 children aged 8-12 years; of these, 36 had a vision impairment. We used a battery of neuropsychological tests proposed by Luria and adapted for children by Glozman. Statistical analysis was conducted using IBM SPSS Statistics 23 software. Results: There was a significant difference (p < 0.05) in neuropsychological test results between the experimental group and controls. The neuropsychological symptom complex (cluster) for visually impaired children comprises certain markers of regulation and control like Difficulties in Memorizing a Series of Elements, Difficulties in Retaining Semantic Elements of a Text, Immaturity of Holistic Reading, Slow Reading, Impossibility to Make a Program for an Arithmetic Problem, Difficulties in Naming the Found Category, and Situational Generalization. Conclusion: It was found that the degree of the maturity of neuropsychological characteristics (regulation mechanisms) in the domains of motor and intellectual functioning has an effect on learning difficulties in reading in visually impaired children. Understanding the neuropsychological mechanisms of reading disorders in visually impaired children has a key value for neuropsychological differential diagnosis with subsequent correct identification of targets for neuropsychological correction. |
|
dc.language.iso |
uk |
en_US |
dc.subject |
порушення читання |
en_US |
dc.subject |
дислексія |
en_US |
dc.subject |
нейропсихологічна діагностика |
en_US |
dc.subject |
нейропсихологічна корекція |
en_US |
dc.subject |
діти з вадами зору |
en_US |
dc.subject |
труднощі регуляції та контролю |
en_US |
dc.subject |
reading disorders |
en_US |
dc.subject |
dyslexia |
en_US |
dc.subject |
neuropsychological diagnostics |
en_US |
dc.subject |
neuropsychological correction |
en_US |
dc.subject |
visually impaired children |
en_US |
dc.subject |
difficulties in regulation and control |
en_US |
dc.title |
Нейропсихологічна діагностика і корекція порушень читання у дітей з вадами зору |
en_US |
dc.title.alternative |
Neuropsychological diagnostics and correction of reading disorders in visually impaired children |
en_US |
dc.type |
Article |
en_US |
dc.identifier.doi |
http://dx.doi.org/10.31288/oftalmolzh202246874 |
|