Стаття присвячена вивчення ролі термінології, що забезпечує у здобувачів вищої освіти формування методично орієнтованого лінгвістичного мислення. Велика увага приділяється спеціальній підготовці не лише здобувачів університетів, академій, факультетів іноземних мов, але і здобувачів немовних закладів вищої освіти. У результаті науково-технічного прогресу зміст дисциплін постійно поповнюється новими фактами. У статті розглянуто вивчення оволодіння здобувачами вищої освіти рідною та іноземною мовами у різних національних навчальних закладах. Роль термінології є достатньо точне викладення матеріалу без спрощення змісту теоретичних та мовних курсів. У сучасних курсах об’єктивно зростає кількість самих термінів. Здобувачі вищої освіти не тільки повинні запам’ятати терміни, а обов’язково навчитись оперувати ними у своїй навчально-мовній діяльності. Це передбачає досягнення активного володіння здобувачами термінологією. Розглянутометодично орієнтоване лінгвістичне мислення, що повинно розвиватися вусіх лінгвістичних курсах, завдяки аналізу факторів міжмовної що потребує активного використання більшості навичок термінозастосування в області як лінгвістики, так і методики навчання іноземним мовам. На сучасному розвитку вищої освіти велика увага приділяється спеціальній підготовці не тільки здобувачам вищої освіти, де вагома роль відводиться вивченню іноземних мов, але і здобувачам немовних закладів освіти. Визначено її місце у структурі мови; проаналізовано структурно-семантичний склад нової термінології в економічній сфері; проведено комплексний аналіз на матеріалі сучасних україномовних термінів, що вийшли з ужитку. Більш насиченим стає навчальний матеріал.
The article is devoted to the issue of studying the role of terminology, which ensures the formation of methodologically oriented linguistic thinking in students of higher education. It is known that now a lot of attention is paid to the special training of not only applicants of universities, academies, foreign language departments, but also applicants of non-language institutions of higher education. As a result of scientific and technical progress, the content of disciplines is constantly supplemented with new facts, thanks to which the educational material becomes more and more saturated. The article examines the study of acquisition of native and foreign languages by students of higher education in various national educational institutions. The role of terminology is quite significant in the accuracy of the presentation of the material without simplifying the content of theoretical and language courses. In modern courses, the number of terms is objectively increasing. Students of higher education must not only remember the terms, but must learn to use them in their educational and language activities. This involves the achievement of the level of active mastery of the terminology by students. Methodologically oriented linguistic thinking, which should be developed in all linguistic courses, is considered, thanks to the analysis of the factors of interlanguage interference, which requires the active use of most of the skills of terminology in the field of both linguistics and methods of teaching foreign languages. In the modern development of higher education, great attention is paid to special training not only for students of higher education, where the study of foreign languages plays an important role, but also for students of non-language educational institutions. The article deals with the problems of terminology; its place in the language structure is determined; the structural and semantic composition of the new terminology in the economic sphere is analyzed; a comprehensive analysis was carried out on the material of modern Ukrainian terms that have fallen out of use.