Сьогодні Україна, яка має значний потенціал стати важливим гравцем у галузі міжнародного ділового
туризму, стикається з проблемою, що потребує термінового вирішення – недостатнє міжнародне позиціювання та
недостатньо ефективний маркетингом країни як дестинації, привабливої для міжнародного ділового туризму. Саме
тому питання розробки концептуальних засад розвитку міжнародного ділового туризму в Україні є актуальними та
потребують додаткової уваги та досліджень. В статті розглянуто напрями та можливості розробки концептуальних
засад розвитку міжнародного ділового туризму в Україні. Обґрунтовано необхідність забезпечення відновлення стану
та активізації розвитку міжнародного ділового туризму в Україні. Виокремлено основних бенефіціарів та стейкхолдерів
сфери міжнародного ділового туризму. Розроблено концептуальні засади організації та розвитку міжнародного
ділового туризму в Україні Головною метою Концепції розвитку міжнародного ділового туризму в Україні означено
трансформацію України на туристично привабливу країну, яка залучає як внутрішніх, так і іноземних бізнес-туристів,
сприяючи економічному зростанню та підвищенню міжнародного іміджу країни. Визначено основні принципи, на
яких базується Концепція. Означено стратегічні цілі та сформовано відповідно до них перелік комплексних завдань,
виконання яких є необхідним для досягнення мети запропонованої Концепції. Запропоновано фреймову модель реалізації
Концепції розвитку міжнародного ділового туризму в Україні. Визначено показники досягнення очікуваних результатів
впровадження Концепції розвитку галузі міжнародного ділового туризму в Україні. Наведено основні етапи, шляхи та
строки реалізації Концепції. Визначено основні ризики розвитку міжнародного ділового туризму в Україні за ступенем та
напрямами впливу відповідно до визначених стратегічних цілей.
Today, Ukraine, which has significant potential to become a key player in international business tourism, faces a serious
issue that requires urgent resolution - insufficient international positioning and ineffective country marketing as a destination
attractive for international business tourism. However, this potentially vast opportunity may remain largely untapped due to the lack
of a systematic and effective concept for the development of international business tourism. Therefore, the question of developing
the conceptual principles of international business tourism in Ukraine is relevant and requires additional attention and research.
The insufficient level of awareness of Ukraine as a world tourist destination and the lack of active promotion led to the loss of
significant potential for attracting foreign tourists, including business tourists. The correct international positioning and marketingsupport should become one of the key factors in the successful restoration of the tourist flow after the end of the war and accelerate
the attraction of direct foreign investment for the tourism industry development in Ukraine. The article studies the directions
and possibilities of developing the conceptual foundations for the development of international business tourism in Ukraine. It
justifies the need to restore and activate the development of international business tourism in Ukraine. Problematic aspects of the
development of international business tourism in Ukraine are identified and analyzed. The main beneficiaries and stakeholders
in the field of international business tourism are identified. The determination of strategic priorities for the international business
tourism development in Ukraine is a base to ensure the coherence of their economic interests. Conceptual principles for the
organization and development of international business tourism in Ukraine have been developed. The main goal of the Concept
for the development of international business tourism in Ukraine is defined as the transformation of Ukraine into a tourist-friendly
country that attracts both domestic and foreign business tourists, thereby contributing to economic growth and enhancing the
international image of the country. The Concept is designed to implement the state policy for the international business tourism
development in Ukraine. Its realization process involves the implementation of measures within five years from the moment of the
Concept adoption. The article defines the main principles on which the Concept is based. Strategic goals are outlined, and a list
of comprehensive tasks necessary to achieve the proposed Concept's goal is formulated accordingly. A frame-based model for
implementing the Concept for the development of international business tourism in Ukraine has been proposed. Key performance
indicators for achieving the expected results of implementing the Concept for the development of the international business tourism
industry in Ukraine have been identified. The main stages, approaches, and timelines for implementing the Concept have been
outlined. Major risks in the development of international business tourism in Ukraine, categorized by their degree and directions
of impact according to the defined strategic goals, have been identified. The effective risk management strategy design and their
prevention will allow to ensure the effective implementation of the formed strategic goals and outlined tasks of the International
Business Tourism Development Concept in Ukraine.