DSpace Repository

Напрями розвитку людського капіталу засобами освіти для формування інтелектуального потенціалу післявоєнного відновлення економіки в умовах цифровізації та індустрії 4.0

Show simple item record

dc.contributor.author Зачосова, Н.В.
dc.contributor.author Zachosova, N.
dc.date.accessioned 2024-07-05T08:38:52Z
dc.date.available 2024-07-05T08:38:52Z
dc.date.issued 2024
dc.identifier УДК 330.1
dc.identifier JEL Classification: J100, I200, O100
dc.identifier.citation Зачосова Н. В. Напрями розвитку людського капіталу засобами освіти для формування інтелектуального потенціалу післявоєнного відновлення економіки в умовах цифровізації та індустрії 4.0 / Н. В. Зачосова // Науковий вісник Одеського національного економічного університету: збірник наукових праць; за ред.: В.В. Коваленко (голов. ред.). (ISSN 2409-9260). – Одеса: Одеський національний економічний університет, 2024. – № 1-2 (314-315). – С. 7-16. en_US
dc.identifier.uri http://dspace.oneu.edu.ua/jspui/handle/123456789/17944
dc.description.abstract Мета дослідження – визначити можливі та перспективні напрями розвитку людського капіталу засобами освіти для формування інтелектуального потенціалу післявоєнного відновлення економіки в умовах цифровізації і Індустрії 4.0. Методика дослідження: використано методи контент-аналізу, систематизації та узагальнення, а також візуалізації для структурування та узагальнення розроблених пропозицій. Узагальнено інновації у царині освітніх інструментів та алгоритмів надання та отримання освітніх послуг, які активно впроваджуються в Україні у воєнний час. Визначено проблемні аспекти отримання якісних освітніх послуг з позиції здобувачів освіти різних рівнів та їх надання з позиції освітньо-наукових працівників. Запропоновано послідовні кроки у напрямі трансформації української освіти для задоволення потреби розвитку людського капіталу та для формування інтелектуального потенціалу післявоєнного відновлення економіки в умовах цифровізації і Індустрії 4.0. Практична значущість результатів дослідження полягає у можливості їх використання органами державної влади з метою розробки стратегій розвитку вітчизняної освіти у воєнний та післявоєнний періоди, закладами освіти для модернізації навчального процесу та підвищення рівня власної конкурентоспроможності на ринку освітніх послуг. en_US
dc.description.abstract The purpose of the study is to determine the possible and promising directions for the development of human capital by means of education for the formation of the intellectual potential of the post-war recovery of the economy in the conditions of digitalization and Industry 4.0. Research methodology: methods of content analysis, systematization and generalization, as well as visualization were used to structure and generalize the developed proposals. The results. Innovations in the field of educational tools and algorithms for providing and receiving educational services, which are actively implemented in Ukraine during wartime, are summarized. The Roadmap for the development of human capital by means of education has been created. The theory of information overload of consumers of educational products and services is formulated and its likely influence on the development of human potential is predicted. Problematic aspects of obtaining high-quality educational services from the position of education seekers of various levels and their provision from the position of educational and scientific workers have been identified. Consecutive steps in the direction of the transformation of Ukrainian education are proposed to meet the need for human capital development by means of education for the formation of the intellectual potential of the post-war recovery of the economy in the conditions of digitalization and Industry 4.0. The positive consequences and results of the transformation of approaches to the provision of educational services for the development of human capital and increasing the intellectual potential of the personnel resource of Ukrainian companies are predicted. The practical significance of the research results lies in the possibility of their use by state authorities for the purpose of work out the strategies for the development of national education in the war and post-war periods, by institutions of education to modernize the educational process and increase the level of their own competitiveness in the market of educational services, the demand for which is influenced by trends Industry 4.0 and features of the functioning of the digital economy.
dc.language.iso uk en_US
dc.publisher Одеський національний економічний університет en_US
dc.subject людський капітал en_US
dc.subject освіта en_US
dc.subject відновлення економіки en_US
dc.subject війна en_US
dc.subject якість освіти en_US
dc.subject інформаційний пул en_US
dc.subject інтелектуальний потенціал en_US
dc.subject цифровізація en_US
dc.subject Індустрія 4.0 en_US
dc.subject human capital en_US
dc.subject education en_US
dc.subject economic recovery en_US
dc.subject war en_US
dc.subject quality of education en_US
dc.subject information pool en_US
dc.subject intellectual potential en_US
dc.subject digitalization en_US
dc.subject Industry 4.0 en_US
dc.title Напрями розвитку людського капіталу засобами освіти для формування інтелектуального потенціалу післявоєнного відновлення економіки в умовах цифровізації та індустрії 4.0 en_US
dc.title.alternative Directions of human capital development through education for the formation of intellectual potential for the post-war economy recovery in the conditions of digitalization and industry 4.0 en_US
dc.type Article en_US
dc.identifier.doi https://doi.org/10.32680/2409-9260-2024-1-2-314-315-7-16
dc.identifier.orcid https://orcid.org/0000-0001-8469-3681


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account