Мета дослідження полягає у визначенні ролі оцінювання нематеріальних активів (НМА) при капіталізації
підприємства. Методологічною основою дослідження є аналіз конкурентних переваг наявності НМА на балансі
підприємства. У процесі дослідження використовувалися загальнонаукові та спеціальні прийоми, методи статистичних
досліджень: порівняння, аналіз, синтез, абстрагування, конкретизація та узагальнення отриманих результатів.
Наведено класифікацію та виділено основні критерії НМА. Досліджено властивості та види НМА. Визначено етапи
оцінювання НМА та запропоновано можливі напрямки покращення використання НМА. Результати дослідження довели,
що наявність НМА на балансі підприємства створюють додаткові конкурентні переваги і за рахунок цього створюють
додатковий прибуток підприємства. Практична значимість цього дослідження полягає в тому, що одержані результати
можуть бути використані для розробки та удосконалення методики оцінювання НМА.
The purpose of the study is to determine the role of valuation of intangible assets in the capitalization of the enterprise.
The methodological basis of the study is the analysis of the competitive advantages of the presence of intangible assets on the
company's balance sheet. In the research process, general scientific and special techniques, methods of statistical research were
used: comparison, analysis, synthesis, abstraction, concretization and generalization of the obtained results. The classification
and main criteria of intangible assets are highlighted. The properties and types of intangible assets were studied. The stages of
intangible assets valuation are defined and possible directions for improving the use of intangible assets are proposed. The result
of the study is intangible assets that create additional profit for the enterprise. Methodical techniques for valuating of intangible
assets have been improved thanks to the adaptation of comparative, income and cost approaches. The expediency of their selective
application is substantiated based on comprehensive consideration of such initial conditions as the specificity of the intellectual
property object, purpose, target type of value, information security of the application of specific valuation methods. It is proved that
in modern conditions the most expedient approach to determining the market value of intangible assets is the income approach. The
role of intellectual property in the formation of competitive advantages is revealed. It has been proven that intellectual property
objects are a source of creating primary competitive advantages (production and technological), which in the process of activity
produce secondary advantages (financial, marketing, organizational and administrative). The practical significance of this study is
that the obtained results can be used to develop and improve the valuation methodology of the intangible assets.