У статті розглянуто передумови появи маркетингу як певної системи
господарювання, метода вирішення виробничо-ринкових проблем. Досліджено іс нуючі в економічній літературі визначення маркетингу як процесу планування та
управління торговельною діяльністю, спрямованого на задоволення потреб та бажань
індивідів. Доведено, що ключовим питанням організації обліку витрат є поділ під розділів управління продажем товарів за функціональним призначенням на збутові
та маркетингові. Діяльність перших заснована на концепції інтенсифікації комер ційних зусиль, інших, – на філософії маркетингу. Досліджено сутність концепцій
збуту та маркетингу як окремих складових просування товарів у торгівельних ме режах. Виділено ключові показники розподілу торговельної діяльності на збутову
та маркетингову. Показано кардинальні відмінності понять маркетингу та збуту, що
слід враховувати при організації інформаційного забезпечення управління торго вельною діяльністю. Визначено місце бухгалтерського обліку в системі інформацій ного забезпечення управління збутовою та маркетинговою діяльністю торгівельно го підприємства. Показано існуючі проблеми організації обліку витрат на збут та
маркетинг в системі управління торговельною діяльністю. Узагальнено результати
наукових досліджень щодо визначеної проблеми. Проаналізовано можливі підходи
щодо організації обліку збутових та маркетингових витрат. Обґрунтовано необхід ність організації відокремленого обліку витрат на збут та маркетинг. Запропоновано
підхід до удосконалення організації бухгалтерського обліку витрат на збут та мар кетинг в національній системі обліку. Запропоновано перелік статей витрат на збут
та маркетинг, та відповідні бухгалтерські рахунки.
The prerequisites for the emergence of marketing as a certain economic
system, a method of solving production and market problems have been considered. The definitions of marketing as a process of planning and managing trading activities which
are aimed at satisfying the needs and desires as individuals have been investigated in the
economic literature. It has been proved that the key issue in the organization of cost
accounting is the division of sales management units by functional purpose into sales
and marketing. The activity of the former is based on the concept of intensification of
commercial efforts, the latter – on the philosophy of marketing. The essence of concepts
of marketing and marketing as separate components of promotion of goods in trading
networks has been investigated. Key indicators of the division of trading activity into
marketing and marketing have been highlighted. The cardinal differences of the concepts
of marketing and marketing which should be taken into account when organizing
information support of trade activity management have been shown. The place of
accounting in the system of information support of management of marketing and
marketing activity of a trading enterprise has been determined. Existing problems of
organization of accounting of expenses on sales and marketing in the system of
management of trading activity have been shown. The results of scientific research on
a particular problem have been summarized. Possible approaches to the organization of
accounting for marketing and marketing expenses have been analyzed. The necessity of
separate accounting of marketing and marketing expenses has been substantiated. The
approach is proposed to improve the organization of accounting of marketing and
marketing costs in the national accounting system. A list of items on marketing and
marketing costs and relevant accounts have been offered.