Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://dspace.oneu.edu.ua/jspui/handle/123456789/7409
Повний запис метаданих
Поле DCЗначенняМова
dc.contributor.authorАгафонова, Н.В.-
dc.contributor.authorАгафонова, Н.В.-
dc.contributor.authorAgafonova, N.-
dc.date.accessioned2018-07-15T20:38:54Z-
dc.date.available2018-07-15T20:38:54Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.citationАгафонова Н. В. Якщо половці кумани : аналіз першої літописної згадки про куманів у світлі парадигми «половці-автохтони» / Н. В. Агафонова // Українська державність: історичний, краєзнавчий і міжнародний аспекти : матеріали міжнародного наукового симпозіуму. – 2016. – Вип. №16 (60). – С. 190-195.ru_RU
dc.identifier.urihttp://dspace.oneu.edu.ua/jspui/handle/123456789/7409-
dc.description.abstractДо вивчення малодослідженої проблеми походження половців залучено невідпрацьовану істориками інформацію з Патріаршого (Никонівського) літопису про русів-куманів, датовану 876 роком. На основі парадигми «половці-автохтони» заявлено акцент про залежність історії половців від історії Причорноморської Русі: слов’яно-аланського етносоціального середовища, яке, не визнавши феодалізації соціальної практики, стає на захист своїх соціально-політичних інтересів. Акцентовано на «зіткненні» у 882 році в Києві інтересів Поморянської (Прибалтійської) Русі (Рюриковичі) та Причорноморської Русі (Аскольд – Київ; Дир – Туматоракиянь), які були носіями відмінних моделей розвитку земель Подніпров’я. На основі встановленого причинно-наслідкового зв’язку поставлено знак рівності між русами-куманами ІХ століття і половцями ХІ століття.ru_RU
dc.description.abstractК изучению малоисследованной проблемы происхождения половцев задействована неотработанная исто- риками информация из Патриаршей (Никоновской) летописи о руссах-куманах запись, датированная 876 го- дом. На основе парадигмы «половцы-автохтоны» заявлен акцент о зависимости истории половцев от истории Причерноморской Руси: славяно-аланской этносоциальной среды, которая, не признав феодализации социальной практики, выступает в защиту своих социально-политических интересов. Акцентировано на столкновении в 882 году в Киеве интересов Поморянской (Прибалтийской) Руси (Рюриковичи) и Причерноморской Руси (Аскольд – Киев; Дир – Туматоракиянь), которые были носителями разных моделей развития земель Поднепровья. На основе установленной причинно-следственной связи поставлен знак равенства между половцами, куманами, руссами, сведения о которых датированы в летописях IХ веком.-
dc.description.abstractPolovtsian past Ukrainian territory – one of the important problems of historical research. Scientists mainly paying attention of relations with Russian Polovtsian, leaving practically no attention to the question of the origin of the Polovtsian. At the dawn of domestic science (seventeenth century), scientists, thinkers time presented Polovtsian autochthonous: the social mass, which did not recognize the practice of building a state of the princes of the Rurik dynasty. We Історичний архів 196 have in previous publications in the light of this paradigm made an attempt to prove the Iranian linguality Polovtzy considering ethnonym «Cumans» as a self in the sense of «defenders». This article discusses one of the chronicle reports (dating back to 876 g), which refers to the Rus-Kum. Our interest in Kumans defined tradition, in which Cumans and Polovtsian are equal. At the same time, in the annals reveal two transcription: «Rus» and «rusii. » On this basis, it is necessary to consider the existence of two RUSSO: Varangian and the Black Sea region. This question has its own historiography, which provides a basis to assert that carriers ethnonym «Cumans» – a social reality past Ukrainian land of the 9th century. Rus-Kum associated with the territory of Kiev (Askold) to Tumatorakiyani (Deer). Rus-Kumalo (base whom were Slavs and Alans) land Dnepr and Don region during the reign of Vladimir Rus’ (980–1015), when the process of formation of new, feodal order takes the character of irreversible exclude yourself from the participants in the construction of the state and to protect social practices, based on type of interest, not the stratum. So it mean that it gives the right to conclude between Russ Kumans IX century Polovtsi XI century, can be put on the basis of the logic of events, and the correspondence principle causation, they are equal. So it means that «Cumans» to «Cumans» is due to historical circumstances. Such accents increase the viability of the paradigm «Polovtsi-autochthonous» support the idea of reading the ethnonym «Cumans» as a self – «defenders».-
dc.language.isoukru_RU
dc.subjectполовціru_RU
dc.subjectкуманиru_RU
dc.subjectпоморяниru_RU
dc.subjectрусиru_RU
dc.subjectПричорноморська Русьru_RU
dc.subjectаланиru_RU
dc.subjectпарадигма «половці-автохтони»ru_RU
dc.subjectполовцыru_RU
dc.subjectкуманыru_RU
dc.subjectпоморянеru_RU
dc.subjectрусыru_RU
dc.subjectаланыru_RU
dc.subjectПричерноморская Русьru_RU
dc.subjectпарадигма «половцы-автохтоны»ru_RU
dc.subjectthe Polovetsianru_RU
dc.subjectkumansru_RU
dc.subjectpom pomoryaneru_RU
dc.subjectrussru_RU
dc.subjectalansru_RU
dc.subjectRussian Black Sea arearu_RU
dc.subjectthe paradigm «Polovtsi-autochthonous»ru_RU
dc.titleЯкщо половці кумани: аналіз першої літописної згадки про куманів у світлі парадигми «половці-автохтони»ru_RU
dc.title.alternativeЕсли половцы куманы: анализ первого летописного воспоминания о куманах относительно парадигмы «половцы-автохтоны»ru_RU
dc.title.alternativeIf kumanus polovets: analysis of the first mention of kumano in the light of paradigmru_RU
dc.typeArticleru_RU
Розташовується у зібраннях:Кафедра філософії, історії та політології



Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.