У статті розглянуто теоретичні основи кластеризації туризму та сутність
поняття «туристичний кластер». На засадах соціо-економічної парадигми і комплексного
методологічного підходу (насамперед системного і ситуаційного, з використанням
методів узагальнення, логічного і порівняльного аналізу) висвітлено процеси формування
кластерної політики Європейського Союзу, її принципи, основні напрямки та механізми
реалізації. Розкрито її особливості, що зумовлені притаманною розвиненим економікам ЄС
моделлю управління на засадах державно-приватного партнерства. Узагальнено досвід
реалізації кластерної політики Європейського Співтовариства у сфері туризму, що
представляє значний науковий і практичний інтерес, враховуючи лідируючу позицію ЄС
у світовому туристичному бізнесі. Висвітлено принципи, форми і методи спільної
діяльності спеціалізованих інституцій ЄС, органів державної й місцевої влади,
підприємницьких та громадських організацій щодо впровадження кластеризації з метою
досягнення сталого розвитку конкурентоспроможного, доступного туризму. Розглянуто
особливості впровадження кластеризації у сфері туризму в окремих країнах Європейського
Співтовариства, у тому числі нових членах ЄС – Угорщині, Польщі, Чехії та Словенії, що
представляє особливий інтерес для України. Обґрунтовано науково-практичні рекомендації
щодо використання позитивного досвіду країн Європейського Союзу для розробки та
впровадження в Україні політики кластеризації з метою розбудови сталого
конкурентоспроможного доступного туризму на принципах соціального партнерства.
Надано пропозиції щодо подальших наукових досліджень з цієї проблематики.
Theoretical foundations of the tourism clustering and the essence of «tourism cluster»
concept are considered in the article. The processes of cluster policy formation of the European
Union, its principles, main directions and mechanisms of implementation are highlighted on the
basis of the socio-economic paradigm and an integrated methodological approach (first of all,
systemic and situational, with using methods of generalization, logical and comparative analysis).
Its features are revealed, due to the inherent model of the developed EU economies based on
public-private partnership. The experience of implementing the cluster policy of the European
Community in the field of tourism is generalized, which is of significant scientific and practical
interest, taking into account the leading position of the EU in the global tourism business.
The principles, forms and methods of joint activities of specialized EU institutions, state and local
authorities, business and public organizations for the implementation of clustering with the aim of
achieving sustainable development of competitive, affordable tourism are highlighted. The
features of the clustering implementation in tourism sector in selected countries of the European
Community, including the new EU members – Hungary, Poland, the Czech Republic and Slovenia
are considered, what is of particular interest to Ukraine. Scientific and practical recommendations
for using the positive experience of the European Union countries for the development and
implementation of a clustering policy in Ukraine with the aim of sustainable competitiveaffordable tourism developing based on the principles of social partnership are substantiated.
Suggestions for further research on this topic are given.