У статті обґрунтовано доцільність формування інноваційного освітнього
середовища як форми державно-приватного партнерства для розвитку індустрії туризму
в Україні на засадах соціального партнерства. Узагальнено вітчизняний та зарубіжний
досвід співпраці профільних закладів вищої освіти з ринком праці у сфері туризму.
Сформульовано основні положення щодо поняття «соціальне партнерство» в освіті,
зокрема, в професійній підготовці майбутніх фахівців сфери туризму. Визначено основні
перешкоди у стратегічному розвитку соціального партнерства в туристичній освіті в
Україні та шляхи їх подолання з урахуванням провідного світового досвіду. Доведено, що
визначальну роль у створенні дієвої системи соціального партнерства у сфері туризму та
туристичній освіті відіграє держава. Ця роль полягатиме у розробці і реалізації
стратегічної концепції розвитку соціального партнерства та підтримці конкретних
програм співпраці між його суб’єктами. Обґрунтовано, що в підготовці кадрів для
індустрії туризму України, одним з напрямів розвитку соціального партнерства на рівні
закладів вищої освіти може стати створення інноваційного освітнього середовища,
інтегрованого в майбутню професійну сферу. Наведено основні положення теоретичних
розробок та практичного досвіду у формуванні та функціонуванні навчально-виробничого
колективу як необхідної умови для ефективної співпраці представників освіти та бізнесу в
підготовці кадрів для індустрії туризму. Запропоновано необхідні умови розвитку
партнерських програм з професійним середовищем, спираючись на досвід підготовки
фахівців для індустрії туризму на базі кафедри туристичного та готельно-ресторанного
бізнесу Одеського національного економічного університету.
The article substantiates the feasibility of an innovative educational environment
forming as a form of public-private partnership for the tourism industry development in Ukraine
on the principles of social partnership. Domestic and foreign experience of specialized higher
educational institutions cooperation with the labor market in the tourism sphere is summarized.
The main provisions regarding the concept of «social partnership» in education, including, in the
professional training of future specialists in the tourism sphere, are formulated. The main
problems in the strategic development of social partnership in tourism education in Ukraine and
the ways to overcome them, taking into account the advanced world experience, are determined.
It is proved that the state plays a decisive role in creating an effective system of social partnership
in the tourism sphere and tourism education. This role will be to develop and implement a
strategic concept for the social partnership development and support the specific programs of
cooperation between its subjects. It is substantiated that one of the directions of development of
social partnership at the level of higher educational institutions in the training of personnel for the
tourism industry of Ukraine can be creation of an innovative educational environment integrated
into the future professional sphere. The main provisions of theoretical developments and practical
experience in the formation and functioning of the educational and production team as a
necessary condition for effective cooperation between representatives of education and business in
training personnel for the tourism industry are given. Essential conditions for the development of
partnership programs with a professional environment are proposed, based on the experience of
training specialists for the tourism industry on the basis of the Tourism and Hotel and Restaurant
Business Department of Odessa National Economic University.