У статті досліджено розвиток теоретичної думки щодо розуміння сутності поняття «бізнес-модель».
Виділено три теоретичні підходи до трактування даного поняття: структурно-логічного, системного та стратегічного. При структурно-логічному підході бізнес-модель визначається як концептуальний інструмент (схема), що дозволяє
описати логіку створення та отримання цінності (вартості) на фірмі. Системний підхід базується на визначенні бізнес-моделі як системи, що проявляється у компонентах та пов’язаними з ними процесами та відносинами. Стратегічний
підхід зазнав найменшого поширення та передбачає, що формування бізнес-моделі пов’язано із стратегією фірми та є
її відображенням. Доведено, що зазначені підходи при розробці бізнес-моделі банку можуть доповнювати один одного,
однак необхідно враховувати основні елементи їх формування. Надано висновки щодо необхідності визначення місії банку
як основи формування його бізнес-моделі.
Introduction. In recent years, banks have made significant investments in the financial technology development, which
reflects their expectations for significant changes in the banking sector. Increasing the pace of financial technology implementation
in the bank activity is gradually leading to changes and complicating of their business models. And the viability of banks' business
models will determine future of these banks in the next 10 years. Purpose.The purpose of the study is the substantiation of
theoretical bases of bank business model formation on the basis of bank mission. The object of the research is the processes of bank
business model formation with understanding of main basic elements of this proccess. Results. In the article the development of
theoretical thoughts in understanding the essence of the concept "business model" has been researched. There are three theoretical
approaches to the interpretation of this concept: structural-logical, systemic and strategic. In the structural-logical approach,
business model is defined as conceptual tool (scheme) that allows to describe the logic of creating and obtaining value in the firm.
The systemic approach is based on the definition of business model as system that manifests in components and related processes
and relationships. The strategic approach assumes that business model formation is related to the strategy of the firm and is its
reflection. It is proved that these approaches can complement each other in the bank business model formation, but it is necessary
to take into account the main elements of this process. It is justified that the key role in the formation of effective business model
plays bank mission. Conclusions. With the development of the digital economy, business processes in the financial market are
accelerating, which requires the search for new tools of strategic management and planning, one of which may be the " bank
business model" in the case of its clear formalization at the legislative level. For most domestic banks, it is possible to clearly trace
the construction of the chain "mission → purpose of the bank → strategic goal", but business model hasn`t been used yet, and has
been identified with the bank development strategy.