У статті розглянуто основні тенденції інноваційного розвитку бізнес-процесів в індустрії гостинності.
Актуальність обраної теми визначається необхідністю визначення інноваційних факторів взаємодії бізнес-процесів
в умовах сучасного, постійно розвивається суспільства, зростання значущості гостинності в сучасному суспільстві;
насущністю проблеми раціонального використання ресурсів у рамках інноваційного розвитку суспільства під
впливом зростання конкуренції; недостатністю досліджень проблеми комплексного розвитку системи управління
підприємствами сфери гостинності за умов інноваційного розвитку. Теоретичною основою дослідження є праці вчених
у галузі теорії та практики розвитку індустрії гостинності, його бізнес-процесів, його стратегічного планування. У
статті використовувалися методи логічного моделювання, елементи системного підходу, порівняльного аналізу. Основне
завдання дослідження полягає у визначенні, обґрунтуванні та вирішенні питань методичного та практичного характеру,
пов'язаних з удосконаленням бізнес-процесів під впливом Індустрії 4.0. Найбільш суттєві результати, полягають у
наступному: виявлено системні властивості інновації, що дозволяють розглядати їх як фактор впливу на соціально-
економічну систему, обґрунтовано основи інноваційного бізнес-процесів в індустрії гостинності.
The main tendencies of innovative development of business processes in the hospitality industry are considered in the
article. The relevance of the chosen topic is determined by the need to determine the innovative factors of interaction between
various business processes in a modern, constantly evolving society, the increasing importance of the hospitality industry in modern
society; the urgency of the problem of rational use of resources in the framework of the innovative development of society under
the influence of growing competition; insufficient research on the problem of integrated development of the management system of
enterprises in the hospitality industry in the context of innovative development. These factors determined the purpose, objectives
and structure of the article. The main purpose of this study is to analyze the main trends in the development and improvement of
business processes in the hospitality industry and their system properties.
The theoretical basis of this study is the works of scientists in the field of theory and practice of the development of the hotel industry,
its business processes, its strategic planning, legislative acts and regulatory documents governing the functioning of the industry.
The article used the methods of logical modeling, elements of the system and process approach, comparative analysis. The main
purpose of the study is to identify, justify and solve methodological and practical issues related to the improvement of business
processes under the influence of Industry 4.0 and digitalization. The most significant results are as follows: the systemic properties
of innovation have been identified, allowing them to be considered as a factor influencing the socio-economic system, the main
goals for the development and improvement of business processes have been disclosed; substantiated the foundations of innovative
business processes in the hospitality industry. Innovations in this area of business will contribute to economic growth and improve
the quality of life of the population.