У статті розглянуто теоретичні та практичні основи процесу управління роздрібним бізнесом банків України.
Детально проаналізовано основні тенденції розвитку ринку роздрібних банківських послуг за основними напрямками.
Визначено проблеми управління роздрібним бізнесом банків. За результатами аналізу стану ринку роздрібних банківських
послуг запропоновано покращувати якість дистанційного банківського обслуговування клієнтів, оскільки цифровізація є
рушійною силою в сучасному веденні бізнесу, крім цього варто підвищувати надійність банківських ресурсів та формувати
якісний кредитний портфель, шляхом вдосконалення процедури визначення кредитоспроможності позичальника.
With the active functioning of the retail banking market and increasing competition between financial institutions in the
monetary sphere of the economy, domestic banks are beginning to pay more attention to communication with customers and their
level of satisfaction with banking services. In the course of customer service, banks are constantly improving financial services,
introducing new banking products and their marketing mechanisms, including in the retail banking business, as this segment of the
banking market can be considered the most profitable.
The article considers the theoretical and practical foundations of the process of managing the retail business of Ukrainian banks.
The main trends in the development of the retail banking services market in the main areas are analyzed in detail. The main
problems of managing the retail business of banks are identified. According to the analysis of the retail banking market, it is
proposed to improve remote customer service, as digitalization is a driving force in modern business, in addition, increase the
reliability of banking resources and create a quality loan portfolio by improving the borrower's creditworthiness.