Мета дослідження полягає в тому, щоб проаналізувати ставлення до запровадження дуальної вищої освіти
студентів спеціальності 071 «Облік та оподаткування», визначити передумови її реалізації у закладах вищої освіти в
Україні. У дослідженні використано загальнонаукові і специфічні методи: структурно-логічний аналіз – для побудови
логіки та структури дослідження; анкетування й узагальнення – для визначення зацікавленості студентів у впровадженні
дуальної форми освіти. Результати дослідження полягають в оцінці перспектив запровадження дуальної форми вищої
освіти в Україні. Практична значимість полягає в розробці пропозицій щодо вибору оптимального формату організації
дуальної освіти.
The purpose of the study is to analyze the attitude to the introduction of dual higher education for students majoring in
"Accounting and Taxation", to determine the prerequisites for its implementation in higher education institutions in Ukraine. The
study used general and specific methods: structural-logical analysis - to build the logic and structure of the study; questionnaires
and generalizations - to determine the interest of students in the implementation of the dual form of education. The results of the
study are to assess the prospects for the introduction of a dual form of higher education in Ukraine. The practical significance
lies in the development of proposals for choosing the optimal format for the organization of dual education. The dual form of
higher education has prospects for introduction for economic specialties, including for specialty "Accounting and Taxation", with
the choice of base for such education in enterprises of various sectors of the economy (industry, trade, services), audit firms and
consulting companies, banking institutions, state audit services. The study showed that the greatest interest among applicants for
the specialty "Accounting and Taxation" is work in the real sector of the economy and in audit companies. As the most optimal
format for the organization of dual education for students majoring in "Accounting and Taxation" is a combination of classic
classes at the university for an average of 2.5-3 months, which then change practice for 2.5-3 months at the company with which
the contract for dual education. The introduction of such an approach to scheduling the educational process and the curriculum
will allow the student to acquire theoretical knowledge and gain practical skills in the company within the semester.