У роботі розглядаються теоретичні аспекти забезпечення ефективності діяльності туристичних підприємств на ринку ділового туризму. Висвітлено сутність та особливості розвитку ділового туризму. Проаналізовано перелік об’єктів ділового туризму у світі та на території України. Надано загальну характеристику турагенства «Культура подорожей»». Проаналізовано фінансову-господарську діяльність туроператора «Культура подорожей» за 2020-2021 роки.
Запропоновано проектування та впровадження нового туристичного продукту «Конференція Grain Ukraine», який відповідає критеріям ділового туризму. Проведено калькуляцію майбутнього туру. Обґрунтовано економічна доцільність впровадження нового туру для туристичного підприємства.
The work deals with the theoretical aspects ensuring the efficiency of economic activity of the tourism industry in the market of business tourism. The essence and features of development of business tourism are highlighted. The list of objects of business tourism on the territory of Ukraine is analyzed. The general description of the travel agency " Travel culture" is given. The financial-economic activity of travel agency «Travel culture» for 2020-2021 has been analyzed.
The design and implementation of the new tourist product «Conference Grain Ukraine», which meets the criteria of business tourism, is proposed. The calculation of the forthcoming tour is carried out. The economic expediency of introducing a new tour for a tourist enterprise is substantiated.